00:26

Stine Bjerre Herdel har her filmet den voldsomme cyklisttrafik på Nørrebrogade

Foto: TV2/Lorry

1 af 2

Se videoen: Tør du lade dit lille barn cykle her?

Assistens Kirkegård er en sikker genvej for skolebørn på cykel. Men naturfredningsforeningen har fået forbudt cykling på kirkegården - forældre raser

-De kører jo hjernedødt hurtigt. Det er farligt.

Stine Bjerre Herdel bor på Nørrebro i København og er mor til to børn. Når de skal i skole, så har de kunnet skyde en sikker genvej gennem den populære Assistans Kirkegård. Den er et populært mål for folk, der bruger området som park - og fungerer altså ikke bare som kirkegård. Men nu har Danmarks Naturfredningsforening haft held til at få forbudt cyklister på kirkegården, og det tvinger de små skolebørn ud på områdets cykelstier - og her er cykling ikke for begyndere.

-Langs Nørrebrogade har kommunen gjort cykelstien bredere. Det betyder, at der bliver kørt meget hurtigt, og det er altså ikke trygt for børn, siger Stine Bjerre Hardel.

Sidste år kom hendes datter galt afsted, da hun cyklede netop på den strækning. Den lille pige kørte ud på cykelstien netop da et stort antal cyklister kom kørende i høj fart. Det gav vilde opbremsninger, og en af cyklisterne væltede ud på kørebanen.

-Tænk hvis det sker for et barn. Der kører rigtig mange busser lige der, siger den bekymrede mor og tilføjer:

-Jeg ved godt, at der er mange forskellige grupper, der bruger Assistens Kirkegård, og at det kan skabe nogle sammenstød. Men det er en forkert målgruppe, der bliver ramt, når det er cyklende børn, der nu skal ud på de store cykelstier.

Stine Bjerre Herdel har talt med adskillige andre forældre i området om sagen.

-De er kede af det, siger hun.

Det er Fredningsnævnet, der efter henvendelse fra Danmarks Naturfredningsforening traf beslutningen. Københavns Kommune har efterfølgende klaget over afgørelsen, og klagen behandles netop nu i Natur- og Miljøklagenævnet. Men forbuddet er trådt i kraft, og der er sat forbudsskilte op på kirkegården.

Danmarks Naturfredningsforening afviser kritikken. Her understreger fredningsleder Birgitte Ingrisch, at fredningen af Assistens Kirkegård sker for at beskytte den for fremtiden.

-I 2020 overgår Assistens Kirkegård til at være park - og dermed har den ikke samme beskyttelse, som når den er kirkegård. Derfor var det vigtigt at få den fredet. Og i andre parker i København må man jo heller ikke cykle. Jeg har faktisk talt med mødre, der er bange for, at deres børn bliver kørt ned inde på selve kirkegården. Med fredningen forsøger vi at sikre, at livet kan leves lidt langsommere derinde.

Birgitte Ingrisch mener, at man med fredningen beskytter et flertal.

-Hvis det er en enkelt mors bekymring, der skal styre, så skal vi jo forbyde biltrafikken i hele København, siger hun.

Det er et eklatant fejlskud

Ikke overraskende, så er Cyklistforbundet ikke begejstret.

-Det er et fuldstændig eklatant elendigt fejlskud fra Danmarks Naturfredsnings side, lyder det bramfrit fra direktør Klaus Bondam.

-Det er mit indtryk, at de cyklende på Assistens Kirkegård har fungeret gnidningsløst sammen med andre - og det gælder i særdeleshed børn, der cykler sammen med deres forældre. Her lærer de jo at begå sig, siger Bondam, der samtidig undrer sig over, at naturfredningsforeningen ikke har mere forståelse for cyklerne, når der er tale om bæredygtig trafik.