02:52

Kommunerne har mulighed for at forhindre vold mod lærere: Grib den. Sådan lyder det fra Skolelederforeningen

Vold mod skolelærere: "Der skal gøres noget nu"

Vold og trusler mod skolelærere er blevet et udbredt og stigende problem i hele hovedstadsområdet.

Efter at TV 2 Lorry har fortalt om tiltagende vold mod folkeskolelærere - hvor lærere er blevet bidt, sparket, truet med sakse og har fået knytnæveslag - har Skolelederforeningen nu opfordret kommunerne i hovedstadsområdet til at finde løsninger på problemet.

I København er volden mod skolelærere de seneste tre år steget med 78 procent – og alene i 2015 var der knap 375 tilfælde af vold og trusler mod lærerne. Lærere på en københavnsk skole har for eksempel oplevet, at de er blevet slået med knytnæver i maven, har fået lussinger, er blevet sparket over skinnebenet, er blevet bøvset i hovedet og gramset på bagdel og brystet.

Læs også Nyuddannet lærer blev slået: ”Det havde jeg ikke forventet”

Men vold og trusler mod lærerne er ikke kun forbeholdt København, men er blevet et udbredt og stigende problem i hele hovedstadsområdet.

Aktuelt har 12 skoler i hovedstadsregionen et påbud fra Arbejdstilsynet.

Hos Skolelederforeningen anerkender man, at den stigende at den stigende vold til dels er en konsekvens af inklusionen af børn med særlige behov i den almindelige folkeskole.

- Det er en dybt ulykkelig situation, vi båder sætter barnet og de voksne i. Og det er så uhensigtsmæssigt, som noget kan være, siger Claus Hjortdal, der er formand for Skolelederforeningen.

For at komme problemet til livs opfordrer Skolelederforeningen decideret kommunerne til at droppe kassetænkningen

Læs også ADHD-forening om vold i folkeskoler: "Det er dybt bekymrende"

- Der er nogle kommuner, der har nogle stive systemer - så enten er de specialskole - eller også er du i en normal skole. Hvor en masse elever ville have en fordel af at være lidt glidende det ene og det andet sted, siger Claus Hjortdal

Ifølge Skolelederforeningen kunne en del af de ubehagelige situationer undgås, hvis nogle elever af og til kunne blive undervist i specialklasser, når den almindelige folkeskole bliver for overvældende. Og idéen om at opdele skoledagen er blevet endnu mere aktuel, efter at regeringen for nylig har afskaffet kravet om, at 96 procent af alle børn skal gå i den almindelige folkeskole.

- Vi skal gøre det nu, for det er skadeligt, lyder opfordringen fra Claus Hjortdal.

Skolederforeningen får opbakning fra ADHD-foreningen, der netop har efterlyst den type tiltag.

- Forventningerne er over det, om barnet faktisk kan klare, det som barnets hoved kan kapere, det som barnet kan leve op til.

Læs også Skole får påbud efter voldstrusler: - Jeg smadrer dig