VM-kort er den store samledille

- Det er vildt, siger Niels Henrik Raaschou om øjeblikkets dille, hvor 8-12-årige drenge køber, samler og bytter VM-fodboldkort til den helt store guldmedalje. Det skriver Helsingør Dagblad.

Som adm. direktør i legetøjsfirmaet Kortkompagniet, der importerer og sælger FIFA 2010-kortene, har Niels Henrik Raaschou et godt indtryk af, hvor kraftigt dillen har ramt de danske børn i denne VM-tid. Ifølge espergenseren er det på højde med Pokemon-dillen, da den toppede i 2003-2004. - Det gik stærkt dengang, og det gør det også nu. Det er ret vildt. Jeg tror, at finanskrisen kan være en del af årsagen, for kortene er billigere end Pokemon-kortene, så forældrene har lidt lettere ved at give los, siger Niels Henrik Raaschou. Der er seks kort i en pakke til 10 kroner, og så er der samlemapper, spilleplader og de store dåser til 130 kroner stykket. Det er ikke alle byer og skoler i Danmark, der er ramt, men når det først tager fat, så går det stærkt. - Der er byer og områder i Jylland, hvor de ikke aner, hvad FIFA 2010-kort er. Og så er der butikker i Charlottenlund, der sælger 100 pakker ad gangen. Hvis først nogle drenge begynder at bytte på en skole, så spreder det sig som en steppebrand, siger Niels Henrik Raaschou. Han er fortrøstningsfuld, at dillen nok skal brede sig yderligere, nu hvor VM-slurunden er begyndt i Sydafrika. - Og derefter kommer turistsæsonen, hvor tyske drenge kommer op med deres kort og vil bytte. Det skal nok få nogle flere byer med, siger han.