Vil give mere støtte til computerspil

Regeringens midlertidige forsøgsordning udløber med udgangen af 2010, og uden offentlig støtte vil de danske spiludviklere have svært ved at klare sig. Derfor skal der investeres markant mere i spiludviklingen. Det mener Socialdemokraterne, der har lavet et forslag om at støtte spilbranchen med 47 millioner kroner årligt de næste tre år.

Kulturordfører Mogens Jensen (S) mener, at regeringen for længst burde have udarbejdet et forslag til, hvordan computerspilområdet kan styrkes, da »området har et stort erhvervsmæssigt potentiale«:
»Computerspil er efterhånden det mest anvendte medie for mange børn, unge og voksne, og vi skal til at vænne os til at betragte computerspil på samme måde som film. Som et vigtigt kulturmedie, vi er nødt til at støtte økonomisk, så vi kan producere gode danske spil, der også kan begå sig i udlandet«, siger han til Politiken.

Da forhandlingerne om ordningens eventuelle fortsættelse ikke er indledt, ønsker Venstres kulturordfører, Ellen Trane Nørby, ikke at forholde sig til fremtidige beløbsstørrelser. Men hun slår fast, at også Venstre ønsker at forlænge støtteordningen:
»Selv om finanskrisen også rammer computerspilområdet, har vi nogle meget, meget stærke kompetencer i Danmark, og dem er der selvfølgelig en god idé i at styrke.

Derfor vil vi gerne sikre nogle ordentlige forhold«, siger Ellen Trane Nørby.

Ifølge spilbranchen er netop den offentlige støtte i høj grad ansvarlig for den succes, som spillene fejrer i udlandet:
»Der er et helt direkte link mellem den støtte, som computerspiludviklerne får af regeringen, og den succes, de har fået«, siger Klaus Hansen, der er direktør for Producentforeningen, brancheforeningen for danske film-, tv- og computerproducenter.