Vi kører hurtigere og hurtigere

Vi kører hurtigere og hurtigere. Især på landevejene, men også på motorvejene bliver speederen langsomt trykket længere og længere ned. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet, der hver måned udarbejder et hastighedsbarometer. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag.

Projektleder Inger Foldager,
der er ansvarlig for hastighedsbarometret, er ikke i
tvivl:»Effekten af klippekørekortet, der blev indført i 2005, er
væk. Farten er nu tilbage på niveau med situationen fra før
klippekortet.

Når det handler om landevejene i Jylland, har
farten i januar ikke været højere i den tid, vi har
sammenlignelige tal fra,« siger Inger Foldager, der også
påpeger, at farten på landevejene på øerne er hastigt på vej
op.

Hos Rådet for Større Færdselssikkerhed er direktør Anders
Rosbo bekymret for udviklingen.»På nogle vejstrækninger er
gennemsnitshastigheden steget med fire km/t, hvilket er rigtig
meget. Folk har ikke samme respekt for fartgrænserne og for
klippekørekortet, som de havde for halvandet år siden.

Det er en
glidebane, vi er kommet ud på,« lyder det fra Anders
Rosbo.Respekten er faldetHan mener, at politireformen har
betydet mindre politi på vejene og dermed også en mindre risiko
for at bliver taget i at køre for stærkt.»Respekten for
klippekortet er også faldet, men jeg mener ikke, man kan sige,
at effekten helt er væk.

De, der har fået to klip, kører helt
sikkert pænere af frygt for at få klip nr. tre og dermed en
betinget frakendelse af kørekortet. Men generelt er vi danskere
mere anarkistiske i trafikken end andre
folkefærd.«Trafikdirektøren er heller ikke i tvivl om, at den
højere fart har kostet flere dræbte.I 2006, det første hele år
med klippekørekort, mistede 306 mennesker livet i trafikken. I
2007 var tallet 409, en stigning på 34 pct.

»Der er en sammenhæng
mellem farten og antallet af trafikdrab. Det stigende antal
dræbte i 2007 hænger sammen med, at farten steg. For 40 pct. af
de dræbte var farten ved ulykken for høj. I 2006 trak effekten
af klippekortet og masser af synligt politi derimod i den anden
retning,« siger Anders Rosbo.Permanent fartmålingJustitsminister
Lene Espersen (K) lover to nye initiativer, der skal få farten
og antallet af dræbte bragt ned.»Inden årets udgang indleder vi
forsøg med permanent fartmåling, de såkaldte stærekasser, på
udvalgte strækninger - ikke mindst på landevejene, hvor der
køres alt for stærkt.

Desuden strammer vi reglerne, så bilister,
der bliver taget af en af politiets fotovogne eller i de nye
stærekasser, fremover også får bøde, hvis man kan se på
billedet, at de taler i mobiltelefon eller kører uden sele,«
forklarer Lene Espersen til Morgenavisen Jyllands-Posten.