Efterspørgslen på altaner og elevatorer eksploderer

Efterspørgslen på lejligheder med altan er fortsat i kraftig vækst. 2015 var et rekordtår for altan-virksomheder. Og nu vil vi også have elevator.

Det er populært at bo i byen. Især hvis man kan nyde udelivet på sin altan.

De seneste år er der sat flere og flere altaner på de ældre ejendomme – både på private udlejningsejendomme, i ejerforeninger og i andelsboligforeninger.

Der findes ingen præcise opgørelser over, hvor mange altaner det drejer sig om. Men alene Danmarks største altanproducent sætter over 3000 altaner op om året i København, og melder at 2015 var et rekordår med en ordretilgang på 30 procent.

Og markedet er langt fra mættet. Dertil kommer, at langt de fleste nybyggede boliger også får altaner. 

LÆS OGSÅ:  Nye altanregler i København - igen

Også udlejerorganisationen Ejendomsforeningen Danmark mærker en stigende interesse for altaner blandt deres medlemmer.

- Vi får mange henvendelser fra både ejendomsadministratorer, udlejningsejendomme og foreninger, der ønsker at sætte altaner op. Selv med en mindre altan har beboeren mulighed for at gro en tomatplante og nyde udelivet, og der skal ikke meget til for at forøge livskvaliteten betydeligt. Der er ingen tvivl om, at altaner bidrager til at forbedre boligmasse”, siger Pernille Lind Husen, juridisk konsulent i Ejendomsforeningen Danmark i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Der er et stort ønske om at få noget anvendeligt udeareal i tilknytning til boligen. Er udlejer i færd med at renovere på ældre og mindre altaner, er der derfor også stor efterspørgsel efter at udvide dem, siger hun.

LÆS OGSÅ:  Altanlotteri i København

Lejere skal dog være opmærksom på, at komforten ikke er gratis, men vil give en huslejestigning. Skal en ejendom have opsat eksempelvis ti altaner vil prisen for en standardaltan på 1,5 x 3 meter ligger fra omkring 100.000 kroner og op. For en beboer i en lejebolig vil det typisk munde ud i en huslejestigning på op mod 600 kroner mere om måneden.

- Komforten koster, men mange er villige til at betale prisen, siger Pernille Lind Husen.

Spirende marked for elevatorer
Men ikke kun altaner bliver mere populære. Der er også et spirende marked for elevatorer i de ældre ejendomme. Det kan for eksempel være at skifte bagtrappen ud med en elevator eller at installere en elevator uden på bygningen. 

Niels Aalbæk Jensen er salgsdirektør i Alevator, som både opsætter altaner og installerer elevatorer. Han mener, at elevatorer bliver den nye trend.

- Når den nye altan er betalt af, er jeg sikker på, at vi vil se flere ejendomme i København, der får installeret elevator, for det er der et stort behov for. Danmark er et elevator uland, hvor kun 7-10 procent af opgangene i København har elevator. Vi møder tit familier, der ikke kan få ældre familiemedlemmer på besøg, fordi de er gangbesværet. Det er en stærk forringelse af livskvalitet, at ældre må melde pas til familiearrangementerne. Også børnefamilie hilser generelt elevatorer velkommen, da det letter deres hverdag, siger han.

LÆS OGSÅ:  Ny rekord: Danmarks dyreste bolig stiger i pris

Altaner er det nye samtalekøkken
Administrerende direktør i Ejendomsforeningen Danmark, Torben Christensen, er begejstret for udviklingen. 

- Vi synes, det er glædeligt, at den ældre boligmasse bliver moderniseret i disse år. Man kan vel sige, at hvor samtalekøkkenet var den store trend i 00’erne, er altaner og muligvis også elevatorer ved at blive den store trend i 10’erne. Og hvis elevatorer med tiden bliver lige så populære som altaner, vil det virkelig hjælpe på boligstandarden og gøre livet lettere for både ældre, handicappede og børnefamilier, siger han, og tilføjer: 

- Den store stigning i antallet af altaner hænger formentlig sammen med, at befolkningen i København generelt er blevet mere velstående. De vælger at blive boende i byen og har derfor både lyst til og mulighed for at betale for lidt ekstra luksus, siger Torben Christensen. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik