Verdens længste Vikingebro tager form - og du kan hjælpe med at bygge den

Mellem Kroppedal og Vikingelandsbyen bygges verdens længste vikingebro ved hjælp af ældgamle teknikker og værktøj. Nu søges frivillige, der vil hjælpe med at brobygge.

En 700 meter lang vej- og brokonstruktion opført med værktøj og teknikker fra vikingetiden vil inden udgangen af 2019 pryde landskabet ved Store Vejle Å på Vestegnen.

Vikingebroen skal forbinde Vikingelandsbyen i Albertslund Kommune og Kroppedal Museum i Høje-Taastrup Kommune over åen.

Når konstruktionen efter planen skal stå færdig inden nytårsaften, vil det være verdens længste af sin slags.

Men for at attraktionen kan blive indviet i år, har de to museer, der står for at bygge vikingebroen, brug for frivillige, der vil prøve kræfter med old school brobygning.

- Ifølge tidsplanen er vi egentlig godt med og faktisk også lidt foran.  Men vi mangler fortsat frivillige, der kan give en hånd med. Vi har arbejdet på broen i to år, og vi har godt og vel otte måneders arbejde tilbage, siger Klaus Mynzberg, der er er leder af Vikingelandsbyen og projektleder på broprojektet.

 

quote Vi har brug for folk, der har lyst til at give sig i kast med at lære at bruge værktøjer fra vikingetiden

Klaus Mynzberg, projektleder

Derfor inviterer museerne borgere i alle aldre til at deltage i byggeriet.

- Vi har brug for folk, der har lyst til at give sig i kast med at lære at bruge værktøjer fra vikingetiden. De skal hjælpe med at tilhugge tømmer og assistere med brokonstruktionen, siger Klaus Mynzberg.

Har man lyst til at hjælpe til, er det ganske uforpligtende. Man behøver ikke at tilmelde sig, men bare møde op på medbyggeraftenerne, som museerne arangerer hver tirsdag fra klokken 16 og frem.

Første medbyggeraften i 2019 er tirsdag den 12. marts.

Vikingebroen i Vestskoven

Attraktionen Vikingebro vil blive over 700 meter lang og krydse Store Vejleå i Vestskoven mellem Albertslund og Høje-Taastrup.

 

Broen henter sin inspiration fra Ravningebroen over Vejle Ådal, der under Harald Blåtand blev bygget omkring år 980. Harald Blåtands Ravingbro målte 760 meter i længden og 5 meter i bredden.

 

Ingen andre steder i verden kender man til lignende rekonstruktioner, hvor stort set samtlige 700 meter bliver bygget med håndkraft og med værktøj og teknikker fra vikingetiden.

 

Tre fuldtidsansatte håndværkere vil sammen med skoleelever, frivillige og lokale borgere stå for at få hele konstruktionen bygget. 75 procent af byggeriet skal foregå på autentisk vis med rekonstruerede redskaber og værktøj. De sidste 25 procent af byggeriet vil blive udført med moderne midler.

 

Kilde: Vikingebro.dk

quote Den store gåde i dag er, hvorfor Harald Blåtand lod denne her bro bygge. Der er meget mystik omkring broen

Klaus Mynzberg, projektleder

Broen bliver til ved hjælp af værktøjer og redskaber, som også blev brugt i vikingetiden.
Broen bliver til ved hjælp af værktøjer og redskaber, som også blev brugt i vikingetiden.
Foto: Vikingebro/Facebook

Skal løfte sløret for mystisk bros hemmeligheder

Vikingebroen ved Store Vejleå er inspireret af en af vikingetidens mest gådefulde byggerier. 

Over Vejle Ådal lod Harald Blåtand omkring år 980 en næsten 800 meter lang og fem meter bred pælebro opføre. Det var et af vikingetidens absolut mest omfattende og bemærkelsværdige byggerier. Ikke mindst, fordi broen var lidt af et paradoks.

- Den store gåde i dag er, hvorfor Harald Blåtand lod denne her bro bygge. Der er meget mystik omkring broen. Den krævede enorme mængder ressourcer og byggeteknisk indsigt. Man fældede en masse skov for opføre den. Alligevel rev man broen ned igen efter kun ti år, forklarer Klaus Mynzberg.

Den mest gængse teori er, at Harald Blåtand ved hjælp af broen kunne mobilisere sin hær, idet han i tiden for opførelsen var truet af den tyske kejser, der krævede, at Harald Blåtand lod sig konvertere til kristendommen.

Og selvom broen over Store Vejleå ikke bliver lige så lang som Ravningebroen, så kan den være med til at afsløre, hvor lang tid det tog vikingerne ved Vejle at bygge den mystiske bro.

- Der er ikke nogen tidligere, der har prøvet at rekontruere sådan en bro her på autentisk vis. Men det prøver vi. Ved at opføre 100 meter af broen på helt autentisk vis, kan vi komme frem til en slags tidsberegning, så vi kan finde ud af, hvor lang tid det tog Harald Blåtand at bygge Ravningebroen, siger Klaus Mynzberg.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik