Ventede forgæves på ambulancen

En alvorligt syg kvinde måtte vente tre kvarter på, at ambulancen dukkede op i Frederiksværk. Regionspolitiker mener, at sagen understreger behovet for at bemande alarmcentralen med sundhedsfagligt personale, skriver Frederiksborg Amts Avis onsdag.

Der skulle fire 112-opkald til, før en 35-årig kvinde blev
hentet af en ambulance, da hun i weekenden fik en livstruende
allergisk reaktion. Kvinden og hendes mand var på besøg hos et
byrådsmedlem i Halsnæs Kommune, Per Jensen (R), som bor midt i
Frederiksværk, da hun et par minutter efter klokken to pludselig
fik problemer med at trække vejret. Klokken 02.13 ringede manden
112, men først efter yderligere tre opkald kom ambulancen - da
var klokken blevet 02.56.Den 35-årige kvinde blev behandlet i
ambulancen og indlagt på Hillerød Hospital med anafylaktisk
chok. Hun blev udskrevet søndag aften, men har det stadig ikke
godt.- Hvordan kan det tage 45 minutter, før ambulancen kommer
frem? Hvis vi havde vidst, at det ville tage så lang tid, havde
vi selv smidt hende ind i en bil og kørt hende på sygehuset. Jeg
er simpelthen chokeret over, at sådan noget kan ske, siger Per
Jensen.Falck oplyser, at de klokken 02.13 modtog en anmodning
fra alarmcentralen om at sende en akutbil uden udrykning - en
såkaldt kørsel to, hvor man sender den første ledige vogn. Der
var bare ingen ledige ambulancer lørdag nat.- Klokken 02.44 får
vi melding om, at den skal laves om til en akut kørsel og sender
straks en vogn, som er fremme klokken 02.56, siger Ida
Fabricius, som er kommunikationsmedarbejder hos
Falck.Nordsjællands Politi, som modtog 112-opkaldene, ønsker
ikke at kommentere den konkrete hændelse, fordi der er varslet
en klage i sagen. Og den kommer, understreger Per Jensen ifølge
Frederiksborg Amts Avis.- Alarmcentralen vidste udemærket, hvor
alvorligt det var, siger han.Per Jensens partifælle i
regionsrådet, Trine Petersen, er oprørt over at høre om
hændelsen. Sammen med resten af regionsrådet arbejder hun for et
helt nyt system.- 80 procent af de opkald, der kommer til 112,
drejer sig om sundhed. Det er ikke politibetjente, der skal
sidde og bestemme, om et opkald er akut eller lidt akut, eller
om det kan vente til i morgen. Der skal sidde en sundhedsfaglig
person og lave den vurdering, siger hun.