02:29

Nu bliver der offentliggjort en VVM-redegørelse, der fastslår, at en 4-sporet motorvej mellem Allerød og Hillerød er "samfundsmæssigt yderst rentabelt".

Tæt trafik på motortrafikvejen ved Hillerød er ikke et særsyn. Nu har VVM-undersøgelse klarlagt omkostningerne ved en udvidelse til motorvej. Foto: TV 2 Lorry

1 af 2

Vejen banet for forlængelse af Hillerødmotorvejen: Håber at påbegynde i 2020

Omkostningerne af en forlængelse af Hillerødmotorvejen er blevet klarlagt i en redegørelse. Nu håber politikere, at projektet kan realiseres i 2020.

En forlængelse af Hillerødmotorvejen vil være "samfundsmæssigt yderst rentabel".

Sådan lyder vurderingen i en VVM-undersøgelse af projektet, som et flertal i Folketinget har bestilt.

TV 2 Lorry har fået indsigt i redegørelsen, der ventes offentliggjort senere på ugen.

Undersøgelsen viser, at en firesporet motorvejsforlængelse fra Allerød til Hillerød vil beløbe sig til 980 millioner kroner.

Det er en sum, som flere politikere på Christiansborg valgt ind i Nordsjællands Storkreds nu vil arbejde for at øremærke til projektet.

Forlængelsen af motorvejen skal gå fra Allerød og nord om Hillerød. Foto: Screendump fra Vejdirektoratets VVM-undersøgelse

- Jeg håber på, at vi i forbindelse med finansloven for 2019 kan få afsat pengene, så vi kan komme i gang i 2020 med at få lavet den motorvej, siger Venstres medlem af transportudvalget, Hans Andersen.

Det samme håber Pia Adelsteen, miljøordfører for Dansk Folkeparti:

- 2020 er året, hvor regeringen siger, at der er der råderum og plads til at lave nye anlægsinvesteringer. Så det er som det skal være. Vi skal bare i gang.

Satser på at få penge frigivet ved næste finanslov

Miljøordføreren påpeger, at der ligger fem milliarder kroner i en infrastrukturfond, som Finansministeriet har lagt bånd på med et anlægsloft, idet der i disse år primært investeres i byggeri af supersygehuse.

- De penge regner jeg bestemt med bliver frigivet, så man i 2020 har penge til både Hillerødmotorvejen og Frederikssundmotorvejen, siger Pia Adelsteen.

Før penge kan afsættes og byggeri igangsættes skal Folketinget dog vedtage en anlægslov, der baner vej for projektet.

- Undersøgelsen her er en af milepælene i forhold til at få lagt noget asfalt og lavet motorvejen til Hillerød. Nu mangler vi anlægsloven, og så skal vi have afsat pengene, siger Venstres Hans Andersen.

Læs også Syv af landets ti mest trafikerede veje ligger i hovedstadsområdet

Venstres medlem af transportudvalget, Hans Andersen, og miljøordfører for Dansk Folkeparti, Pia Adelsteen - begge valgt i Nordsjællands Storkreds - håber, at projektet kan gå iværksættes i 2020. Foto: TV 2 Lorry

Læs også Virksomheder: "Byg så dén Hillerødmotorvej"

Mindre trængsel i myldretiden

I undersøgelsen konkluderes det blandt andet, at bilister i myldretiden ved en forlængelse vil spare i omegnen af seks minutter på strækningen i forhold til i dag. Uden for myldretiden sparer bilister tre minutter.

Desuden fremgår det, at trafiksikkerheden på strækningen forbedres markant ved en udvidelse til motorvej. I VVM-undersøgelsen vurderes det, at man ved motorvejsforlængelse kan forvente en halvering af ulykker på strækningen.

Samtidig konkluderes det, at miljøpåvirkningerne af en motorvejsudvidelse vil være begrænsede, da der i forvejen eksisterer en motortrafikvej.

- Jeg er glad for, at vi har fået denne VVM-undersøgelse, fordi den bekræfter, at det godt kan betale sig. Projektet har en forrentning, der ser rigtig god ud, siger Pia Adelsteen.

Læs også Trængsel på nordsjællandske veje spænder ben: "Det er umenneskeligt"

Hillerødmotorvejen går fra København og ophører ved Allerød, hvor de omdannes til en motortrafikvej. Foto: TV 2 Lorry

Kan stå klar i 2024

Ved en udvidelse til en forlænget firesporet motorvej vil hastighedsgrænsen desuden sættes op til 110 kilometer i timen, mens det af redegørelsen samtidig fremgår, at strækningen er forberedt til en eventuel fremtidig udvidelse til seks spor.

- Redegørelsen viser sort på hvidt, at der er en kæmpe tidsbesparelse for de mange bilister, der i dag holder i kø på motorvejens forlængelse, siger Hans Andersen.

Det er håbet fra de to politikeres side, at en forlængelse af Hillerødmotorvejen kan stå færdig i enten 2024 eller 2025, såfremt man påbegynder anlægsarbejdet i 2020.

VVM-undersøgelsen sendes i høring fra den 1. oktober og frem til den 1. december.

I TV 2 Lorrys serie 'Mit liv i kø' satte en række borgere ord på, hvad de synes om de lange køer i Hovedstadsområdet. Se hele serien HER.

Læs også Folketingsmedlemmer og borgmestre i fælles front: Her er Nordsjællands nye trafikmafia

Hvad er en VVM-undersøgelse?

VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger på Miljøet.

En VVM-undersøgelsen skal kortlægge viden om et projekt, så politikere og borgere er i stand til at vurdere projektets virkninger og tage stilling til de forskellige løsningsforslag.

Derudover skal VVM-undersøgelsen sikre, at vej­projektet bedst muligt tilpasses omgivel­serne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.

Kilde: Vejdirektoratet