Vejarbejde skal have pisk eller gulerod

Københavns Kommune vil give entreprenører et incitament til at bliv hurtigere færdige med deres vejarbejde og en bod til dem, der overskrider tidsplanerne

Hver eneste dag er der 500 vejarbejder i hovedstaden til daglig gene for trafikken. En problematik, som bilejernes interesseorganisation FDM længe har råbt op om, så Københavns Kommune nu åbner for at ville straffe langsommelige vejarbejder. Det glæder FDMs afdelingschef Torben Lund Kudsk:

"Det er da dejligt, at Københavns Kommune nu erkender, at det er et problem med de mange vejarbejder i byen. Så vi hilser initiativet velkommen."

Læs også: København skruer bissen på.....

Det er overborgmester Frank Jensen (S), der sammen med Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell (EL) nu vil skrue bisse på overfor entreprenører, der ikke overholder tidsplaner for vejarbejde. Med en pisk- eller gulerodmetode vil de få kommunens egne selskaber til at udføre arbejdet til tiden.

"Trafikken skal glide bedre, så borgere og virksomheder, der er afhængige af at kunne transportere sig i bil, ikke spilder tiden i trafikken. De mange vejarbejder og store byggeprojekter er nødvendige for København, fordi vi hele tiden vokser. Men de skal gennemføres, så de generer trafikken mindst muligt," siger overborgmester Frank Jensen.

En halv løsning

Hos FDM er man dog bange for, at den nye sanktionsmulighed kun bliver en halv løsning, for som loven er i dag, kan kommunerne ikke tvinge private selskaber til at blive færdige til tiden.

Derfor er Frank Jensen og Morten Kabell gået til trafikminister Magnus Heunicke, med en opfordring til at ændre loven.

"Som det ser ud i dag, har kommunen kun en begrænset mulighed for at sanktionere selskaber, der ikke overholder tidplanerne. Det bliver nødt til at blive lavet om, hvis det her skal batte," siger FDMs afdelingschef Torben Lund Kudsk.

Allerede tilbage i september sidste år, pegede Trængselskommissionen på, at udvide kommunernes beføjelser overfor entreprenører. Indtil videre har der dog ikke været flertal på Christiansborg til en sådan lovændring.

Hos Københavns Kommune vil man for fremtiden også kigge på fremkommelighed, når de udbyder en anlægsopgave:

"Entreprenører skal ikke kun konkurrere på pris og kvalitet, når de byder på kommunens egne anlægsarbejder. Fremover vil vi også gøre mindst mulig påvirkning af trafikken til et af vilkårene i vores egne udbud af anlægsopgaver," siger Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik