Vandflyver fejrer tre års fødselsdag - men fremtiden er usikker

I tre år har flyselskabet Nordic Seaplanes fløjet danskere mellem Aarhus og København. Alligevel har de ingen permanent tilladelse – og det frustrerer.

Foto: Jens Nørgaard Larsen - Ritzau Scanpix

Hvis du har siddet og nydt en kop kaffe i Langelinie Pavillonen i København, har du måske også set den rød-hvide propelflyver på store flydepontoner, der er kommet flyvende ind over Nordhavn og Kastellet for til sidst at lande i vandet ved Langelinie.

Vandflyveren, der er en model Twin Otter DHC-6-300 fra 1978, har siden 2016 fløjet fast rutedrift mellem København og Aarhus, og kan derfor i dag, den 24. maj 2019, fejre tre års fødselsdag.

Og som det hør sig og bør sig, er fødselsdagen både en anledning til at lykønske og se tilbage på året, som er gået - men også en anledning til at se frem mod tiden, som kommer.

Den første del er helt på plads for flyselskabet Nordic Seaplanes, der det seneste år har haft flere passagerer end nogensinde.

Se TV 2 Lorrys indslag om sagen her. Artiklen fortsætter under videoen.

02:10

Efter tre år i fast rutefart mellem København og Århus har vandflyveren fra Nordic Seaplanes fortsat kun en midlertidig tilladelse fra Københavns Kommune.

Luk video

En flyvende forretning

I sit første flyveår havde den alternative forbindelse mellem København og Aarhus 6.500 passagerer. Nu, tre år senere, forventes det rejsetallet at være mere end fordoblet med et estimat på 14.000 passagerer.

Forretningen er god og sund, og på de store linjer har det i det hele taget været fryd og gammen for Nordic Seaplanes, siden de lancerede ruteflyvning fra havn til havn på 45 minutter mellem landets to største byer.

Men selvom alt har været godt indtil nu, lurer der mørke skyer i horisonten.

For vandflyvernes eksistens i København er truet.

Direktør: "Vi lever på lånt tid"

Siden opstarten i 2016 har det været Nordic Seaplanes ønske at få en permanent tilladelse til propelflyvningerne til og fra København. Men den er endnu ikke kommet.

Vi lever på lånt tid og får en midlertidig forlængelse ét år af gangen.

Lasse Rungholm, administrerende direktør, Nordic Seaplanes

- Vi lever på lånt tid og får en midlertidig forlængelse ét år af gangen. Og vi skal investere 30 millioner kroner på en ny flyvemaskine, og det kan vi naturligvis ikke gøre, hvis vi ikke har en længere tidshorisont, siger Lasse Rungholm, der er administrerende direktør for Nordic Seaplanes, til TV 2 Lorry.

En midlertidig godkendelse sætter med andre ord en effektiv pind i propellen for idéen om at udvide firmaet med endnu et fly og dermed fordoble antallet af afgange mellem byerne fra fem til omkring ti afgange dagligt.

 - Vi har et hav af københavnske passagerer, som skriger efter en tidligere morgenafgang, og at de kan komme senere hjem fra Aarhus, siger Lasse Rungholm og tilføjer, at Nordic Seaplanes endnu engang har indsendt en ansøgning om at få permanent flyvetilladelse over København – præcis som de har fået det i Aarhus.

Andre og flere hensyn i København

Men de to byer kan ikke sammenlignes, lyder vurderingen fra Københavns Kommune, som bekræfter, at de har modtaget ansøgningen fra flyselskabet.

I Århus sker indflyvningen over vand, og i København sker det ind over en bydel

Peter Andreas Madsen, enhedschef, Center for Miljøbeskyttelse i Københavns Kommune.

- I Århus sker indflyvningen over vand, og i København sker det ind over en bydel med beboere og en masse anden aktivitet i byen, siger Peter Andreas Madsen, som er enhedschef i Center for Miljøbeskyttelse i Københavns Kommune.

Derfor afviste kommunen den første ansøgning, mens man nu har modtaget en mere fyldestgørende, som der nu bliver kigget nærmere på.

Høringer og vurdering i vente - men ansøgningen er i orden, siger direktør

- Det ansøgningsmateriale, som vi har modtaget den 7. maj, kigger vi grundigt på, og derudover skal vi have en udtalelse fra Trafikstyrelsen, som er VVM-myndighed på projektet. Og så skal vi foretage en høring af sagens parter, forklarer Peter Andreas Madsen.

Ifølge Nordic Seaplanes overholder flyselskabet alle retningslinjer og regler, som alle er dokumenteret i den nye ansøgning. Derfor håber man på, at den næste fødselsdag kan fejres som en permanent virksomhed i København.

Den permanente miljøgodkendelse er altafgørende. Uden den skal vi kraftigt overveje, om vi skal blive ved.

Lasse Rungholm, administrerende direktør, Nordic Seaplanes

- Nu kan det ikke belyses mere. Vi har knoklet på i over to år nu med det ansøgningsmateriale. Den permanente miljøgodkendelse er altafgørende. Uden den skal vi kraftigt overveje, om vi skal blive ved, siger Lasse Rungholm.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik