Det bliver langt mere risikabelt at køre 'på røven' i busserne i hovedstadsområdet, skriver metroxpresss.
Movia indsætter nu kontrollører fra det private vagtfirma G4S i busserne og forventer alene i år at tredoble kontrolafgifterne fra de oprindeligt budgetterede otte millioner kroner i 2016 til nu 23,4 millioner kroner.
Det fremgår af dagsordenen fra et bestyrelsesmøde i Movia den 21. april i år og af svar fra Movia til metroxpress.
LÆS OGSÅ: Ny busrute mellem København og Aarhus
Det betyder, at kontrolkorpset i årets resterende måneder skal udskrive hele 20.533 ekstra kontrolafgifter a 750 kroner.
Oprustningen skyldes, at Movia sidste år havde en snydeprocent på 2,66, siger centerchef i Movia Søren Englund.
- Vi skal have snydeprocenten længere ned, men vi har ikke sat noget konkret måltal op.
Også i Aarhus er jagten på billetsnydere intensiveret - og det virker: I 2013 indhentede Midttrafiks eget kontrollørkorps assistance fra netop G4S, og i marts 2014 overdrog Midttrafik hele kontrollen til vagtfirmaet Securitas. Klapjagten på gratister har mærkbar effekt, oplyser Midttrafik: 1,98 procent af passagererne blev i 2015 taget uden billet mod 3,32 procent i 2012, og i de første fire måneder i år er snydeprocenten faldet yderligere til nu 1,67 procent.
LÆS OGSÅ: Ny bane skal træne ældre i at tage bussen
- Det er en historisk lav snydeprocent, som tilskrives den mere effektive og synlige billetkontrol, skriver Midttrafik til metroxpress.
I takt med den faldende snydeprocent i Aarhus er klontantbilletsalget steget med 5,4 procent fra 2012 til 2014, mens klippekort- og periodekortsalget i samme periode er steget med 9,8 procent.