Foto: Lorry

V-borgmester: En enkelt lærer til 100 skolebørn

Lyngby-Taarbæk-borgmester foreslår at sætte én lærer til at undervise 100. Særdeles risikabelt, påpeger forsker.

Én lærer til 100 elever. Det kan blive virkeligheden på to skoler i Lyngby-Taarbæk, hvis det står til borgmester Søren P. Rasmussen (V). I et nyt budgetoplæg foreslår han, at de ældste klasser i de boglige fag bliver samlet på et storhold med op mod 100 elever, skriver Berlingske.
Eksempelvis kan fire klasser blive slået sammen til et stort hold, som en enkelt lærer via IT-teknologi så fjernunderviser fra det ene klasselokale, mens de øvrige elever sidder for sig selv i andre lokaler, lyder det fra borgmesteren.
»Alle elevers computere kan være koblet op til lærerens, og så kan undervisningen foregå på elevens PC. Det kan være ved, at læreren sender opgaver ud, som eleverne skal besvare,« forklarer Søren P. Rasmussen, der forventer, at forsøget kan spare 30 procent af udgiften til lærere på de to skoler.
Også i andre kommuner har den stramme økonomi skabt kæmpehold. Som Berlingske tidligere har beskrevet, har den S-ledede Silkeborg Kommune samlet 48 elever i ét biologilokale.
»Jeg vil umiddelbart vurdere, at det er drevet frem af økonomiske overvejelser, for langt de fleste kommuner er lige nu i en situation, hvor de er tvunget til at finde besparelser,« siger Kurt Houlberg, programchef ved Anvendt Kommunalforskning til Berlingske.
Forskningschef ved VIA University College Andreas Rasch-Christensen vurderer, at forsøget vil have en negativ indflydelse på elevernes læring:
»Det kan få ret fatale konsekvenser. Jeg tror simpelthen ikke, at eleverne lærer nok på den her måde. Problemet er, at man forestiller sig, at én lærer skal kunne undervise så mange elever, uden der er andre voksne til stede. Det er et meget risikabelt eksperiment, selv hvis det er ressourcestærke elever.« Socialdemokraternes kommunalordfører, Rasmus Prehn, ser forslaget som en »uhyggelig besparelse forklædt som moderne pædagogik«:
»Det her handler om, at regeringen med deres nulvækst har presset kommunerne fuldstændig i bund, så man desperat prøver at finde pengene.«
Uddannelsesordfører Charlotte Dyremose (K) betegner forslaget som »vanvittigt«.
»Det her ligger tydeligvis i et sparekatalog. Det betyder mindre lærertid. Ideen med holddannelse må aldrig være, at man bare slår klasser sammen. Så det skal vi selvfølgelig have stoppet.«
Politisk ordfører Ellen Trane Nørby (V) hæfter sig ved, at der ikke er taget endeligt stilling til storholdet i Lyngby-Taarbæk, men vil derudover ikke kommentere den fremsatte idé.