Utilfredse bygge-kunder: Ventetiden er for lang

Lange sagsbehandlingstider og bøvlet digital ansøgningsproces. Kritikken har år på bagen, men Københavns Kommune har ikke løst det endnu.

"... vi har lovet politikerne, at når vi til sommer næste gang gennemfører en undersøgelse af kundetilfredsheden, vil den vise en markant fremgang i forhold til undersøgelsen i 2015".

Sådan sagde Anne-Sofie Degn, chef i serviceområdet Byens Anvendelse, til Berlingske Business i årets spæde begyndelsen.

Desværre taler de nye tal for sig selv. Det er stadig de utilfredse kunder der er flest af i Københavns Kommune.

Langt fra målsætningen

42 procent, eller næsten hveranden af de adspurgte kunder, der søgte om byggesagstilladelser i 2015, var enten utilfredse eller meget utilfredse.

Da den melding kom i 2015 satte Københavns kommune straks en ambitiøs målsætning for fremtiden. I 2017 skulle andelen af utilfredse kunder nedbringes til 20 procent. Men efter den første undersøgelse i år endte det på 39 procent.

Altså er der kun tale om en forbedring på 3 procentpoint.

Samtidigt er andelen af dem, som faktisk satte kryds i boksen tilfredskun steget med et procentpoint til 39 procent.

 
 
Foto: Mia Cassens

Erhvervskunderne er mest utilfreds

Erhvervskunderne er gennemsnitligt mere utilfredse end privatkunderne. Et eksempel er byggefirmaet Logik & Co., som har været baseret i København i mere end 15 år. De satte kryds i utilfreds.

- Det føles jo utilfredstillende, når vi har kunder som gerne vil have bygget, og vi har håndværkere som er klar til det - og det eneste vi sidder og mangler, det er en byggetilladelse, siger Balder Johansen, daglig leder i Logik & Co.

Derfor er det naturligvis ventetiden på at få sagerne behandlet færdig, som Balder Johansen håber bliver forbedret.

- For det første skal man overholde de ventetider, som man selv har sat af til behandlingen. Og så kunne man godt håbe på, at nogle af de små, lidt nemme sager kunne komme hurtigere igennem. Der er stadig rigtig lang ventetid på relativt simple opgaver, siger han.

Lille forbedring på den store bane

Når Balder Johansen ser fem-seks år tilbage, understreger han dog, at der er sket en forbedring overordnet set i kommunen.

- Der var nogle gange, hvor man tænkte: er de overhovedet tilstede i lokalerne, er der nogle i den anden ende. I dag føler vi at de er der. Jeg tror bare, at de har svært ved at leve op til deres egne drømme og håb, siger Balder Johansen, daglig leder i Logik & Co.

Man kan mistænkte ham og andre virksomheder i byggebranchen for aldrig at blive tilfreds og aldrig kunne få en kort nok ventetid. Men den mistanke afmonterer Balder Johansen, selvom han planlægger tålmodighed ind i sine projekter.

- Vi er også borgere i København og ønsker selvfølgelig at sagerne bliver behandlet på en ordentlig måde. Jeg siger bare stakkels de mennesker, der arbejder i den afdeling, for de må arbejde under et kæmpe pres.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik