Universiteter i strid reklamekrig

Når de studerende på Roskilde Universitetscenter er på vej til og fra forelæsning, bliver de mødt af gigantiske plakater med reklamer for IT-universitetet. De farvestrålende reklamer skal få de studerende til at skifte deres uddannelse på Roskilde Universitetscenter, RUC, ud med en anden på et andet universitet.

»Det er etisk lige på kanten efter min opfattelse. Man skal selvfølgelig markere sig som uddannelsesinstitution, men markedsføringen må ikke blive alt for skinger. Man kan godt vise lidt mådehold og ikke gå på strandhugst hos hinanden,« siger rektor på RUC Ib Poulsen til Urban.
Universiteterne får flere penge, jo flere studerende de har, så derfor er det livsnødvendigt for uddannelserne at tiltrække mange nye studerende.
Men formand for Danske Studerendes Fællesråd Mikkel Zeuthen synes, at reklamerne går over grænsen.
»Det er bare et af flere eksempler på, at konkurrencen er gået for vidt. Universiteterne burde samarbejde om at tiltrække flere nye studerende i stedet for at stjæle studerende fra hinanden,« siger han.
Må gøre opmærksom på sig selv
På IT-Universitetet har man dog ingen moralske skrupler over at stjæle RUC's studerende.
»Det er ikke fordi, der er noget i vejen med at gå på RUC. Men der er alternativer, og det vil vi da gerne fortælle de studerende om. Så kan de jo selv vælge, hvad de gerne vil. Vi er jo et ret nyt universitet, så vi er nødt til at gøre opmærksom på os selv og vores uddannelsesmuligheder,« siger pressechef på IT-Universitetet Katja Mar-cuslund.
Hun inviterer RUC til at hænge plakater og reklamer op på IT-Universitetet.
»Det må RUC meget gerne. Det gælder jo om, at de studerende får mest mulig oplysning, så de kan træffe det rigtige valg,« siger hun til Urban.