Unge strømmer ind på iværksætteruddannelse

De har store ambitioner om at starte egen virksomhed. Om at udfolde deres kreativitet og måske score kassen lige som it-milliardæren Janus Friis, der grundlagde Skype. På få år er Niels Brocks innovationslinje blevet den mest søgte på handelsgymnasiet.

I dag læser 260 elever på linjen mod blot 56 i
skoleåret 2005/2006. Det skriver metroXpress.Niels Brocks
administrerende direktør, Anya Eskildsen, er ikke i tvivl om,
hvorfor innovationslinjen er blevet en succes.»Der har gennem
længere tid været politisk fokus på, at Danmark skal være en
iværksætternation, hvis vi skal klare os i den internationale
konkurrence.

De unge har antennerne ude og opfanger lynhurtigt
de signaler. Samtidig har mange unge et stærkt ønske om at blive
selvstændige, så de kan udfolde deres kreativitet,« siger hun
til metroXpress. Samtidig tiltrækker den meget konkrete tilgang
til studiet, hvor eleverne arbejder med egne virksomhedsplaner
og casestudier, ifølge Anya Eskildsen mange elever.

»Det gør
undervisningen motiverende, og det rygtes selvfølgelig hurtigt,«
siger hun. Skoleprofessor Niels Ege-lund fra Danmarks
Pædagogiske Universitet bemærker, at det giver status at skilte
med sin kreativitet og mod til at forfølge sine drømme.

»Tidligere ville en elev fra 9. klasse nærmest være blevet til
grin, hvis han sagde, at han ville være selvstændig. Det var for
usikkert og be-sværligt. Der er sket et stort holdningsskift. I
dag gør man sig godt i et middagsselskab, hvis man siger, at man
vil starte egen virksomhed,« siger Niels Egelund til
metroXpress.