Unge mister troen, når de går til præst

- Vil du konfirmeres i den kristne tro? Sådan spørger præsten sine konfirmander, når disse knæler foran alteret på konfirmationsdagen.

Konfirmandernes svar er et utvetydigt "ja", men en ny undersøgelse indikerer, at konfirmanderne siger ja til noget, de ikke tror på. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Undersøgelsen omfatter cirka 20.000 konfirmander fra Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Schweiz og Østrig og
afsluttes i 2009, men allerede nu tegner den danske del af
undersøgelsen et billede af en konfirmationsundervisning, der
gør de unge mindre religiøse.

Konfirmanderne tror ganske enkelt
mindre på selve kristendommen efter konfirmationen, fortæller
Leise Christensen, der er lektor på Teologisk Pædagogisk Center,
TPC, og tovholder for den danske del af undersøgelsen.

Undervisningen i danske konfirmandstuer er meget videnmæssigt
kompetent, men den gør ikke konfirmanderne mere troende. Det kan
hænge sammen med, at undervisningen ikke taler til hjertet, og
at eleverne derfor mangler inspiration til at tro, siger Leise
Christensen.

Det bekymrer biskop i Ribe Stift, Elisabeth Dons
Christensen, som mener, at konfirmationsundervisningen bør
fjerne børnenes skepsis over for kristendommen.-
Konfirmationsundervisning skal grundfæste eleverne i den kristne
tro. At grundfæste betyder at fæstne i klippegrunden, og her er
klippegrunden Kristus.

Men det kræver, at præsterne brænder
igennem, og det kniber det med rundt omkring, siger Elisabeth
Dons Christensen.Andre biskopper ser dog på undersøgelsen med
sindsro. I Århus Stift kalder biskop Kjeld Holm undersøgelsen
for "det rene pjat" og mener, at sådanne undersøgelser er ganske
overflødige.

Konfirmationens rolle er at give de unge en basal
viden om kristendom og få dem til at føle sig velkomne i kirken,
og det skal præsterne konstant arbejde med, mener han.Fra
Roskilde Stift hilser biskop Peter Fischer-Møller undersøgelsen
velkommen, men pointerer, at det ville være mærkeligt, hvis 50
timers undervisning kunne ændre de unges opfattelse af sig selv
som mere eller mindre troende.

- Børnene er jo påvirket af forældre og kammerater gennem 14 år, så hvis vi som kirke tror, at undervisningen kan ændre de unges verdensorientering, vil det da være en voldsom overvurdering, siger han.

Undersøgelsen vækker derfor ingen bekymring hos Peter Fischer-Møller, men giver derimod anledning til at fokusere på vigtigheden af at arbejde med undervisningsformerne i konfirma-tionsundervisningen. Det vækker gehør hos Pernille Vigsø Bakke, kirkeordfører for SF.

- Konfirmationen bør skubbes til 8.-9. klassetrin, hvor de unge
bedre kan reflektere over store livstemaer som liv og død.

I samme ombæring bør man også overveje at efteruddanne præsterne
til en mere nutidig konfirmationsundervisning, siger hun.