Ulykker og chaufførmangel får vognmand til at sælge sine lastbiler

Ulykker i massevis får nu vognmand Steen Tofteng til at sælge seks lastbiler. Fremover vil han kun køre med chauffører, som han ved kan kontrollere de store maskiner.

Det har kostet Steen Tofteng dyrt, at der for tiden mangler lastbilchauffører i massevis. Selvom ordrerne vælter ind, har han derfor nu valgt at sætte seks lastbiler til salg, og i stedet melde pas til mange af sine kunder.

- Jeg må jo desværre sige, at vi har opgivet det med at få nogle flere chauffører. Sidste år havde vi 21 lastbiler, men der var aldrig mere end 17 af dem ude at køre på en gang, simpelthen fordi vi ikke kunne skaffe chaufførerne til dem, siger Steen Tofteng, der er direktør og indehaver af vognmandsselskabet Steen Tofteng A/S  i Vallensbæk.

- Principielt har jeg det jo skidt med det, især fordi vi jo kan få alle de kunder, vi vil have. Der er ret stor efterspørgsel, og kunderne er meget glade for det, vi laver, men vi er desværre nødt til at sige nej tak.

quote Det er helt ubeskriveligt, hvad vi har haft af skader i 2018 med nye folk. To gange er der en kranbil, der er kørt ind i en bro med kranen oppe

Steen Tofteng

Steen Tofteng har en fast base af erfarne chauffører, som han er rigtig glad for. Han vil gerne hyre endnu flere erfarne chauffører ind, men det har været svært. Derfor har han i 2018 også haft en del chauffører uden den store erfaring, men det har han nu fortrudt.

- Det er helt ubeskriveligt, hvad vi har haft af skader i 2018 med nye folk. To gange er der en kranbil, der er kørt ind i en bro med kranen oppe, selvom der er store gule advarselstrekanter inde i bilen og en akustisk alarm, der advarer en mod at køre med kranen oppe.

Dyre skader

Udover at beskadige lastbilerne, så har Steen Toftengs nyansatte chauffører sidste år lavet skader på både broer, biler, en trailer, flere tagkonstruktioner, træer, en container, en carport, en gadelampe og en privat indkørsel.

- De har lavet skader for 750.000 kroner. Vi kunne jo til sidst ikke være det bekendt over for vores kunder og heller ikke over for Danmark sådan mere generelt, siger han.

- Det kan ganske enkelt ikke betale sig, at have en chauffør ude at køre, der ikke kan finde ud af det.

quote Det er altså mere værd for mig, at jeg kan sove trygt og roligt om natten uden at frygte for ulykker, end at jeg kan køre med lidt ekstra lastbiler

Steen Tofteng

For at undgå flere store skader, har Steen Tofteng derfor nu besluttet, at han hellere vil lade firmaet skrumpe end at køre med chauffører, som han ikke er sikker på magter opgaven.

- Hvis man for eksempel ikke bruger de wirer, der er bag på sådan en lastbil her korrekt, og det er altså ikke alle, der kan finde ud af det, så løfter lastbilen containeren skævt op, og så vælter containeren altså ud over siden. Og så kan man jo kun krydse fingre for, at der ikke står nogen mennesker lige der, for så går det altså galt, siger Steen Tofteng.

Mød Jesper Wismann, der som lastbilschauffør er en meget eftertragtet mand. Virksomhederne mangler i tusindvis af hans slags.

- Det er altså mere værd for mig, at jeg kan sove trygt og roligt om natten uden at frygte for ulykker, end at jeg kan køre med lidt ekstra lastbiler, siger Steen Tofteng.

Chauffører vil ikke køre i København

Manglen på chauffører er især stor omkring København, fordi mange chauffører frygter de smalle trafikerede gader.

- Når chauffører til ansættelsessamtaler hører, at vi af og til kører inde i København, så siger de nej tak, for så vil de alligevel heller have en arbejdsgiver, der kører i Solrød og Køge. For der er ikke én chauffør, der vil køre inde i selve København. Det gider de simpelthen ikke,

Derudover er det chauffører med specialkunnen, der er særlig stor mangel på.

- Det er især specialisterne, vi mangler, altså dem der kan noget med en kran eller som kan køre med tunge transporter, dyretransport, altså det der virkelig kræver en form for ekspertise, forklarer Fagchef for transport og logistik i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.

Chaufførmanglen har de seneste år vokset sig større og større. Både fordi mængden af varer, der skal transporteres, vokser, men i mindst lige så høj grad fordi flere og flere af de nuværende chauffører nærmer sig pensionsalderen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik