Foto: Linda Kastrup - Scanpix

Ulovligt gebyr på bycykler: Kunder kan få penge retur

Flere virksomheder er blevet taget i ulovlige opkrævninger - senest bycyklen.dk, som beklager.

Mange af landets forretninger har ulovligt opkrævet gebyr for brug af betalingskort, selvom det fra 1. januar 2018 har været ulovligt.

Det har DR Nyheder afsløret.

Bagerkæden Lagkagehuset har blandt andet krævet 34 øre, men også byens hvide bycykler har kostet mere, end de burde koste. 

Her har man taget sig betalt med 82 øre per gang, når kunderne har lejet en cykel. 

Læs også Bagerkæde har taget ulovligt gebyr fra tusinder af kunder

Bycyklen.dk: Derfor glemte vi reglerne

Det er kunden Pernille Drost, som opdagede den ulovlige opkrævning. Og hun har klaget til Bycyklen.dk. 

- Jeg synes, det er lidt træls. Mine børn og jeg bruger bycykel-abonnementet rigtig mange gange på en måned. Så med et slag på tasken, vil jeg i hvert fald komme til at betale 50 kroner på et år, som jeg ikke bør betale, siger hun til DR.dk.

Hos Bycyklen.dk beklager man.

Læs også Teater tjener millioner på ulovligt billetgebyr

Kommunikatonschef Iben Keller forklarer, at det skyldes, at virksomheden har udskiftet sine it-medarbejdere, og at opgaven derfor er landet mellem to stole. 

Det understreges, at gebyret nu er fjernet. 

Kontakt for at få penge tilbage

Pernille Drost har krævet at få sine penge retur, og dét vil hun også få nu, oplyser kommunikationschefen. 

Alle kunder, som er kommet til at betale det ulovlige gebyr, kan ringe til kundeservice. Herefter vil de kunne få de penge tilbage, som ikke skulle være opkrævet. 

Læs også Selvstændig taber sag: Nægtede at betale affaldsgebyr

Regler for kortgebyr

Det sagde de gamle regler
  • I de gamle regler skelnede man mellem debet- og kreditkort, og hvorvidt kortene anvendtes i fysisk handel eller onlinehandel.
  • I fysisk handel var det kun tilladt for en forretning at opkræve et gebyr, når en kunde betalte med et kreditkort i forretningen.
  • Ved onlinehandel var det tilladt for en forretning at opkræve gebyr uanset, hvilke type betalingskort kunden betalte med.
Det siger de nye regler
  • Reglerne er ens for både fysiske- og ikke fysiske forretninger.
  • Som udgangspunkt må en forretning ikke opkræve et gebyr, når en kunde betaler med et betalingskort i en forretning.
  • En forretning må dog gerne opkræve et gebyr, hvis kunden betaler med et firmakort eller et kort udstedt af en betalingskortordning med tre parter.
  • Eksempler på betalingskortordninger med tre parter kan være Diners Club eller American Express. Opkrævning af gebyrer fra kunder, der anvender Diners Club og American Express, er kun tilladt, hvis en forretning har en direkte indløsningsaftale med henholdsvis Diners Club eller American Express.
Kilde: Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, DR.dk