De kontroversielle E-løbehjul er allerede på gaderne i en række storbyer. Her i Paris. Foto: Benoit Tessier - Ritzau Scanpix

Pilotprojekt aflyst: Ulovlige løbehjul fjernes fra gaderne i København

200 elektriske løbehjul skulle efter planen køre de københavnske gader tyndt, men nu, blot fire dage efter lanceringen, bliver pilotprojektet afsluttet af firmaet selv.

Interessen har været stor, men lovgivningen har sat en effektiv stopper for elektriske løbehjul på de københavnske gader.

Sådan lyder den korte opsummering af en pressemeddelelse, som firmaet LIME, der står bag de populære elektriske løbehjul, har udsendt tirsdag.

Læs også Ministerium hugger bremsen i for Københavns bycykelmonopol

- Siden fredag har vi kørt et pilotprojekt med elektriske løbehjul i København, og det har været en fornøjelse at se, hvordan københavnerne har taget imod løbehjulene og en ny måde at bevæge sig rundt i byen på, siger LIMEs europæiske direktør Gauthier Derrien i en pressemeddelelse.

Ifølge firmaet har de haft langt flere ture på de små fikse motoriserede løbehjul, end de havde regnet med i den korte periode.

Projektet er nemlig stoppet efter blot fire dage på gaden i hovedstaden.

Løbehjul ulovlige i Danmark

Årsagen er lovgivning. Og det ærgrer direktøren, at den løsning, som ifølge ham ligger klar, ikke er vedtaget endnu.

Læs også Vi har delebiler og delecykler - nu skal vi dele løbehjul

- Vi ved, at den overordnede lovgivning, der omhandler motoriserede løbehjul, har været klar til gennemførelse siden december 2017, siger Gauthier Derrien og tilføjer:

- Det primære formål med pilotprojektet var, at vi bedre kunne forstå behovene hos borgerne i København før en regulær lancering. Sekundært skulle dette pilotprojekt være med til at sikre det bedst mulige samarbejde med de lokale myndigheder og borgerne i København samt bygge videre på data, vi i sidste ende kunne dele med beslutningstagere. Vi ser frem til at blive en del af København meget snart.

Ifølge LIME er en del af deres formål at bidrage til en mere ansvarlig og bæredygtig storbytrafik i København og i mere end 25 europæiske byer inden udgangen af dette år.

Læs også Genial opfindelse: Slut med væltede løbehjul

Men først skal lovgivningen på området være helt på plads, lyder det.

- Vi ser frem til lovarbejdet bliver endeligt gennemført, så vores løbehjul igen kan køre i København, siger Gauthier Derrien.

Torsdag 4. oktober meddelte Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at en forsøgsordning, der blandt andet henvender sig til de elektriske løbehjul, har opbakning i Transportudvalget til at blive sendt i offentlig høring.