Men selv om selskabet bag afløseren, rejsekortet, lovede at forbedre systemerne efter sidste sommer, har de stadig ikke fået løst et af kortets mest centrale problemer: Priserne er umulige at hitte ud af.
Det får kunderne til at miste tillid til kortet, lyder kritikken fra trafikforskere og forbrugerrepræsentanter, kun tre måneder før kortet rulles endeligt ud i landets mest travle trafikale område.
»Jeg græmmer mig over, at en god idé som rejsekortet skæmmes af ulogiske priser, fordi trafikselskaberne ikke har fået ryddet op i takstsystemerne. De har haft ti år til at få det gjort«, lyder det fra trafikforsker Per Homann Jespersen til Politiken.
Ifølge ekspert i brugervenlighed Ole Gregersen gør det ikke sagen bedre, at de hjemmesider, hvor kunderne skal kunne finde priserne, er meget svære at bruge:
»Hvis man i forvejen er usikker på rejsekortet, er det svært at blive klog på prisen, og det er med til at skabe meget brok«, siger han til Politiken.
Også i Transportministeriet modtager man mange henvendelser om, at priserne er svære at forstå, skriver transportminister Magnus Heunicke i en mail til Politiken. Han opfordrer trafikselskaberne til lade hensynet til »enkle og letforståelige priser veje tungt«.