Den krævede investering for at få racerløbsserien Formel E til København er for stor, mener udvalg. Foto: LAT/Formula E

Udvalg vender tommelfingeren nedad til Formel E-løb i Københavns gader

Kultur- og Fritidsudvalget er ikke villig til at finansiere 110 millioner over tre år for at få formel E-mesterskabet for elektriske racerbiler til byen.

Mens Københavns Kommune for tiden skeptisk vejer muligheden for at få Formel 1 til byen, valgte Kultur- og Fritidsudvalget på et møde i sidste uge at takke nej til den foreslåede finansieringsmodel, så man kan afvikle et racerløb for el-biler i byens gader.

Det er simpelthen for stor en investering

kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld

Det fremgår af referatet fra mødet i udvalget.

- Jeg ville sådan set gerne have haft Formel E til København - og særligt hellere end Formel 1, hvis det skulle være. Når det er sagt, så vurderer vi, at beløbet, vi skal lægge, er en urealistisk stor investering for København at gå ind i, siger kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld fra Alternativet til TV 2 Lorry.

Det betyder dog ikke, at projektet med at få hurtige, eldrevne racerbiler til at køre om kap i Københavns gader, er skrinlagt. 

Tværtimod, siger Jørn Grønkjær, der leder promotorgruppen, der arbejder på at få motorløbene til Hovedstaden.

- Vi kører videre som før med arbejdet om at skaffe løbene til byen uanfægtet beslutningen. 

Læs også Formel 1-drøm var til eksamen ved hemmeligt møde

Hvad er Formel E?

FIA Formula E Championship er en løbsserie for elektriske racerbiler.

Det kan sammenlignes lidt med Formel 1 - bare for elbiler.

Formel E er en verdensomspændende løbsserie af Grand-Prix'er - her kaldt E-Prix'er - på tværs af kontinenter.

I sæsonen 2018-2019 afvikles løb i Saudi Arabien, Marokko, Mexico, Hong Kong, Kina, Italien, Frankrig, Monaco, Tyskland, Schweiz og USA.

Feltet af kørere tæller blandt andre profiler som Felipe Massa, Nick Heidfeld, Nelson Piquet Jr., Kamui Kobayashi, Sébastien Buemi og Jean-Éric Vergne.

110 millioner kroner for tre løb

Kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld fra Alternativet vurderer, at investeringen for at tiltrække Formel E var for stor. Foto: Asger Ladefoged / Scanpix

Det er ønsket, at København skal underskrive en værtskabsaftale med FIA Formula E Operations, der forpligter hovedstaden til at afvikle tre løb med titlen Copenhagen E-Prix over de kommende tre eller fem år.

Det samlede tilskudsbehov fra Københavns Kommune var vurderet til cirka 50 millioner kroner det første år og omkring 110 millioner kroner over tre år. Det var det budgetforslag, udvalget stemte imod.

- Som business case er det simpelthen for stor en investering, siger Niko Grünfeld.

Til sammenligning lagde Københavns Kommune et tilskud til VM i ishockey på 5 millioner kroner

- Det er specielt den økonomisk del, hvor vi syens, det er urealistisk, at vi skal investere 110 millioner. Et sådant beløb vil gå ud over kernevelfærd som biblioteker, kultur og kunst, som vi ikke er klar til at skære ned på, siger Niko Grünfeld.

Klar til at justere budgettet

Et mindre beløb kan dog også gøre det, forklarer holdet bag buddet om at få Formel E til København.

Det er besynderligt, at Enhedslisten og Alternativet, der har stemt imod, fordi løbene jo netop handler om grøn energi

Jørn Grønkjær, initiativtager til Formel E i København

- Vi tager Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning til efterretning, og så tager vi det videre til Borgerrepræsentationen. Vi vil i den forbindelse benytte lejligheden til at justere budgettet og reducere tilskuddet, der kræves af Københavns Kommune, siger Jørn Grønkjær.

Han regner med, at de penge, Københavns Kommune ikke ønsker at lægge i projektet, kan fremskaffes blandt private virksomheder i skandinavien, der beskræftiger sig med vedvarende energi.

- Desuden har Region Hovedstaden i går meddelt os, at der vil være en pulje på op til 5 millioner at arbejde ud fra. Derudover kan vi heller ikke forstille os, at statens økonomiudvalg ikke vil støtte Formel E-buddet. 

Initiativtageren understreger, at det også er en mulighed at flytte racerløbene til byer som Oslo, Stockholm eller Göteborg, men at løbets arrangører aktivt ønsker at placere løbet i København.

Foruden Københavns Kommune skal Staten, Region Hovedstaden, Sport Event Denmark samt Wonderful Copenhagen også spytte penge i kassen for at skaffe løbsserien til byen.

Formel E er en verdensomspændende løbsserie med deltagelse af mange store bilfabrikanter og kørere fra verdenseliten. Foto: LAT/Formula E

 

Læs også Se video: Dansker fører Formel 1 på vand

Borgmester: Motorsport passer ikke ind

Borgmester Niko Grünfeld ser i stedet hellere, at København satser på at tiltrække andre kultur- og sportevents.

- Vi tiltrækker allerede flere store events til København. Vi skal afholde EM i fodbold i 2020, VM i håndbold i 2019, VM i gymnastik og World Pride i 2021. Og så er vi i forhandlinger med Tour de France-arrangørerne om et Grand Départ, siger Niko Grünfeld.

- Jeg mener, at København først og fremmest er en cykelby, der skal understøtte og brandes på at være grøn og bæredygtig. Der, synes jeg ikke, motorsport passer ind. 

Det argument finder promoteren besynderligt.

- Det er besynderligt, at Enhedslisten og Alternativet, der har stemt imod, fordi løbene jo netop handler om grøn energi og kan brande København som en forgangsby for klimavenlig omstilling. Det er lidt som om, de kryber i flyverskjul, siger Jørn Grønkjær.

Ryger videre i systemet

Tre løbsafdelinger af Formel E kræver en investering på 110 millioner kroner fra Københavns Kommune. Foto: LAT/Formula E

Det var langt fra et enigt udvalg, der besluttede at afbryde det videre arbejde med at skaffe et grandprix i den store løbsserie Formula E Championships til København.

Mens medlemmer fra Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Venstre stemte for at forsøge at skaffe løbsserien til København, sørgede stemmer imod fra Alternativets og Enhedslistens medlemmer for stemmelighed. Det skete, fordi SFs Maria Frej unlod at stemme. 

Promoteren bag Formel E-løbene i København oplyser, at de nu vil revidere budgettet og foreslå en mindre investering fra Københavns Kommune. Det forslag vil man bringe videre til borgerrepræsentationen på Københavns Rådhus.

Der er fortsat et flertal på Københavns Rådhus om at arbejde videre med muligheden for at få Formel 1 til byen. Flertallet er dog snævert og hænger i en tynd tråd, da Overborgmester Frank Jensen ikke er klar til at imødekomme regeringens krav til, hvor mange penge kommunen skal bidrage med for at afvikle motorløbet.