Ubers talsmand Kristian Agerbo lægger ikke skjul på, at den nye taxalov kan blive tjenestens dødsdom. Foto: Jens Astrup - Scanpix

Uber starter protest: Tusindvis har skrevet under

Tusindvis af danskere er fredag aften gået til angreb på regeringens forslag til en ny taxalov.

På få timer har knapt 20.000 danskere skrevet under på en underskriftindsamling for Uber.

Nu er der kommet en ny lov, som, hvis ikke den er mere bagudskuende, så er ligeså bagudskuende

Kristian Agerbo, Uber

Selskabet har startet indsamlingen for at presse politikerne på Christiansborg, der netop er blevet enige om en ny taxalov. 

Loven ophæver begrænsning på antallet af taxier. Til gengæld fastholdes og skærpes andre krav.

Blandt andet skal bilerne også fremover have sædefølere og taxametre, så Skat bedre kan kontrollere indtjeningen, og det kan blive dødsstødet for Uber, hvis chauffører kører i private personbiler.

Læs også Regering giver Uber dødsstødet med ny taxalov

Underskriftindsamlingen blev lanceret fredag omkring klokken 16 og allerede tidligt på aftenen har 17.000 mennesker skrevet under. 

- Det handler ikke bare om Uber, men også om vores 300.000 brugere og 2000 chauffører, og vi kan se, at der er stor uenighed om forslaget blandt københavnerne og Christiansborg, siger Ubers talsmand i Danmark Kristian Agerbo i en pressemeddelelse. 

Til TV 2 Lorry uddyber han:

- Det handler om, at vi gerne vil gøre brugerne af Uber opmærksomme på, hvad politikerne har lagt frem, og hvad der er ved at ske.  Folk har taget os for givet, siger han. 

Læs også K skuffet over taxiaftale: Uber må formentlig lukke

Uber er blevet kritiseret for ikke at sikre, at deres chauffører betaler skat i landet, ligesom der er blevet stillet spørgsmål ved, hvorvidt der er kontrol nok med sikkerheden samt forsikringsdækningen ved eventuelle uheld. 

Stridspunktet har hele tiden været, hvorvidt der var tale om en samkørselsordning eller pirattaxaer - én sag som Ubers chauffører har tabt i Landsretten. 

Kunne I ikke som selskab have gjort mere for at imødekomme de danske krav før denne nye lov blev vedtaget?
- Nej. Vi har opereret under den nuværende lovgivning. Nu er der kommet en ny, som, hvis ikke den er mere bagudskuende, så er ligeså bagudskuende. 

Vi er meget skuffede over den politiske aftale, der netop er blevet præsenteret af regeringen. Verden over forsøger politikere at imødekomme teknologi og innovation med regler, der gavner forbrugerne og som forbedrer byerne med bedre transport. Det er ærgerligt at se Danmark blive ladt i stikken, skriver Uber på deres protestindsamling. 

Læs også Uber-chauffør risikerer nedsat erstatning efter dødsulykke

OVERBLIK: HOVEDPUNKTER I TAXIAFTALE

En vognmand kan fremover få så mange taxilicenser, der ønskes. Til gengæld skærpes krav til dokumentation.
Regeringen har torsdag indgået en aftale om en ny taxilov med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, De Radikale og SF.

Her er hovedpunkterne i aftalen:
  •  Tilladelser
De nuværende fire tilladelser til erhvervsmæssig persontransport - taxi, limousine, offentlig servicetrafik og sygetransport - erstattes af én samlet tilladelse.
Den hidtidige antalsbegrænsning og geografiske begrænsning ophæves, så en vognmand kan få så mange tilladelser, der ønskes. Tilladelserne giver adgang til at køre overalt i landet.
  • Kørselskontorer
Salg af kørsel til private kunder skal ske via et kørselskontor. Der kræves tilladelse til for at kunne drive et kørselskontor.
Virksomheden skal opfylde et egenkapitalkrav på 500.000 kroner. Den skal råde over elektronisk kommunikationsudstyr til brug for opsamling og opbevaring af oplysninger om kørselsopgaver.
Der indføres mulighed for, at små lokale vognmænd kan dispenseres fra kravene til kørselskontorer.
  • Chauffører
Chaufføren skal have et førerkort til erhvervsmæssig persontransport. Man skal have haft almindeligt kørekort i tre år - og opfylde visse krav til blandt andet helbred. Chaufføruddannelsen vil udgøre cirka to uger.
  • Skat og ordnede forhold
Der stilles krav til kørselskontorets indhentning og opbevaring af data om de enkelte kørte ture. De eksisterende krav om taxameter og sædeføler opretholdes.
Derudover skal kørselskontoret fremover sikre gps-koordinater for turen, tidspunkt for turens start og afslutning, længden og betalingen. Disse data skal kunne stilles til rådighed for myndighederne.
  • Forbrugerbeskyttelse
I dag fastsættes maksimalpriserne for taxikørsel kommunalt. Med ophævelsen af den geografiske begrænsning indføres et landsdækkende system for prisfastsættelse med et prisloft.
Kørselskontoret skal skilte med prisen for en standardtur på 10 kilometer. Der skal skiltes synligt på køretøjet og hjemmesiden.
Kørselskontorerne skal bidrage til finansieringen af et uafhængigt ankenævn, som skal behandle kundernes klager.
  • Sikkerhed
Biler, der anvendes til erhvervsmæssig persontransport, skal gennemgå et årligt syn. De nuværende krav til bilens udstyr bibeholdes.
  • Sanktioner
Der stilles skærpede krav til dokumentation. Det skal give bedre grundlag for kontrol.
Bødeniveauet vil være 5000 kroner for mindre alvorlige overtrædelser, 15.000 kroner for alvorlige overtrædelser og 35.000 kroner for meget alvorlige overtrædelser.

Kilder: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.