Foto: TV2/Lorry

Tys-tys-kilde har haft adgang til Nem-id

En redegørelse fra Nets viser, at tys-tys-kilden har haft administrativ adgang til Nem-id, erfarer Ritzau.

Den ansatte i Nets, som under navnet tys-tys-kilden anklages for at have solgt personlige oplysninger om kongelige og kendte til ugebladet Se og Hør, har også haft adgang til Nem-id-systemet.

Det viser en redegørelse fra Nets, som Digitaliseringsstyrelsen mandag har modtaget. Som del af sin arbejdsfunktion har tys-tys-kilden haft administrativ brugeradgang til Nem-id.

Ifølge redegørelsen har kilden i ét tilfælde logget på den database, som rummer Nem-id-systemet. Det skete i efteråret 2010. Men redegørelsen konkluderer samtidig, at der ikke er sket noget misbrug af data.

- Jeg er naturligvis tilfreds med, at Nets' redegørelse viser, at der ikke har været læk eller anden misbrug af data. Danskerne kan fortsat være trygge ved at bruge Nem-id, siger direktør for Digitaliseringsstyrelsen Lars Frelle-Petersen i en pressemeddelelse.

- Herudover er det vigtigt at understrege, at følsomme data om for eksempel den enkelte borgers sundhed eller skat ikke ligger i Nem-id-systemet, men hos den enkelte myndighed.

Lars Frelle-Petersen understreger, at Nem-id-medarbejdere ikke har adgang til den slags følsomme oplysninger om danskerne gennem Nem-id-systemet.

Selvom der ikke er sket noget misbrug af data, vil Digitaliseringsstyrelsen nu kræve yderligere stramninger på sikkerheden i Nets, så sikkerhedsprocedurer og interne kontroller forstærkes.

- Herudover vil vi skærpe kravene til den uafhængige kontrol af sikkerheden i Nem-id, som vi regelmæssigt får lavet og følger op på, siger Lars Frelle-Petersen.

Nets driver ud over betalingskorttransaktionerne også Nem-id-systemet. Og det er netop kortoplysninger om de kendte og kongelige, der er blevet lækket. Den sag samarbejder Nets med politiet om, og det er op til politiet at melde ud, hvis der er nyt her, oplyser Nets.

Nets har været i både mediernes og politiets søgelys, siden en række Se og Hør-journalister 28. april fortalte, at en af dankortudbyderens medarbejder i en årrække er blevet betalt af det kulørte ugeblad for at overvåge kendte danskeres kreditkort-aktiviteter.