Tvivl om behov for kombiterminal

Kombiterminalen i Høje- Taastrup bliver slet ikke brugt fuldt ud. Rent faktisk er der en ledig kapacitet på 80 til 90 procent. Derfor mener direktør for Railion Danmark - Danmarks største transportvirksomhed inden for jernbanegods - Stig Kyster-Hansen - at behovet for en ny kombiterminal i Køge er for lille til, at der på nuværende tidspunkt bør postes to milliarder kroner i projektet-

- Der ligger en
kombiterminal i Høje-Taastrup, som kun bliver brugt 10-20
procent. Så hvis man bygger en ny i Køge nu, så risikerer man,
at den kommer til at stå gabende tom de næste mange år. Man
bygger jo heller ikke en ny motorvej, hvis der ikke er kø på den
gamle, siger Stig Kyster-Hansen. Han tilføjer, at en
kombiterminal i Køge måske kan være en løsning om 20 år, hvis
kombiterminalen i Høje-Taastrup ikke kan udvides yderligere.En
kombiterminal giver mulighed for at flytte gods fra jernbanen og
over på lastbiler og omvendt, og en kombiterminal i Køge er
afhængig af, at Folketinget beslutter at anlægge en ny bane
København-Køge-Ringsted. I forbindelse med den trafikpolitiske
aftale, der netop er blevet vedtaget blev der afsat 10 millioner
kroner til at analysere mulighederne for en kombiterminal ved
Køge.Thomas Kampmann, der er direktør for Skandinavisk Transport
Center, hvor den nye kombiterminal kommer til at ligge, peger
på, at udviklingen vil skabe et behov for at udvikle
transportsystemerne.- Over de næste 15 til 20 år vil der ske en
udvikling på 100 procent på godsmængderne. Det er der ingen af
de nuværende transportsystemer, der kan tage imod. Derfor skal
der udvikling til. Det hedder i min bog mere bane og mere sø,
siger Thomas Kampmann.Men Stig Kyster-Hansen mener ikke, at det
er nok bare at bygge en ny stor kombiterminal.- Problemet er, at
der skal en systemændring til, så virksomhederne vælger at bruge
jernbanen i stedet for lastbiler. Investeringen i Køge bidrager
ikke nødvendigvis til, at rykke mere over på godstogene, siger
Stig Kyster-Hansen.