Sådan ser den historiske husbåd ud. Foto. Living Homes.

Husbåden set indefra. Foto. Living Homes.

1 af 2

Tvillingepar i kamp for historisk husbåd

Tvillingesøstre vil bevare et stykke flydende Danmarkshistorie. De vil købe husbåden ’Alba II’, men grundejeren vil have den væk, og hverken Københavns Kommune eller By & Havn kan anvise en ny plads.

Tvillingesøstrene Louise og Julie Borgstrøm oplever at løbe panden mod en bureaukratisk mur. Det sker i forbindelse med, at de gerne vil købe husbåden ’Alba II’, der er placeret på Krudtløbsvej 20Z på Holmen.

Det skriver Amager Bladet

Bolværkets ejer, Mogens de Linde, har opsagt lejemålet pr. 1. november med den begrundelse, at skibet er ti meter for langt i forhold til reglementet. Det til trods for, at husbådens nuværende ejer har ligget til kaj med husbåden på samme adresse i mere end 14 år. 

’Alba II’ har siden da ligget til kaj og fungeret som bolig. Men Louise og Julie kan ikke få lov til at blive i vandet på Holmen og har trods ihærdige anstrengelser ikke fundet en anden kajplads. 

Det strider mod udviklingsplanen for havnen, hvor der skal være variation og plads til bløde brugere af havnen. 

Louise Borgstrøm

Bureaukratisk system

Louise og Julie føler, at de har ramt et stift system. Således henviser Udviklingsselskabet By & Havn til Københavns Kommune, når de spørger til ledige kajpladser, mens Københavns Kommune henviser til By & Havn.

Mogens de Linde har ifølge søstrene aldrig besvaret en eneste af deres henvendelser.

- Det er ubegribeligt, at Mogens de Linde vil have ’Alba II’ væk fra sin plads efter 14 år, fordi han skal bygge lejligheder ude på vejen. Hvad skal han bruge vandet til? Det er åbenbart den eneste husbåd, der skal væk, siger Louise Borgstrøm til Amager Bladet og fortsætter:  

- Det strider mod udviklingsplanen for havnen, hvor der skal være variation og plads til bløde brugere af havnen. Planen siger bl.a., at udviklingen skal afspejle stedets fysiske og funktionelle egenart. Det er bare fine ord.

Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor der ikke skal være plads til en historisk smukt og bevaringsværdigt skib.

Louise Borgstrøm

Amager Bladet har rettet henvendelse til byggeselskabet Mogens de Linde for at få svar på, hvorfor ’Alba II’s lejemål er opsagt.

Her er svaret: 'Det er vores politik ikke at kommentere på forholdet til vores lejere. Det gælder derfor også i relation til spørgsmål om Alba’, skriver selskabet til Amager Bladet.

Arrangementer på båden

Selvom husbåden skal væk fra Krudtløbsvej, vil søstrene gerne købe skibet og indrette det til familiebolig - men de kan ikke finde en kajplads i København. 

Søstrene er begge ansat i restaurationsbranchen og har også en drøm om afholde arrangementer på båden.

- Der er sgu’ da masser af vand rundt omkring. Alternativet er, at ’Alba II’ ikke kan få kajplads nogen steder. Det er en helt forfærdelig tanke, fortæller Julie Borgstrøm til Amager Bladet. 

Søstrene kæmper videre

En henvendelse til Københavns socialdemokratiske overborgmester Frank Jensen har ikke hjulpet på humøret.

- Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning og Udviklingsselskabet By & Havn råder over en række bolværker og bådpladser i Københavns Havn. Men jeg har fået oplyst, at der desværre ikke er ledige bådpladser for tiden. Jeg kan derfor råde jer til at finde en løsning med Mogens de Linde, eller finde en privatejet bådplads i Københavns Havn eller i en anden havn, skriver Frank Jensen i et svar til søstrene.

Louise og Julie har endnu ikke kastet anker og kæmper videre for at finde en placering til ’Alba II’.

- Vi nægter at give op, lyder det samstemmende fra søstrene til Amager Bladet.

Historien om 'Alba II'

  • ’Alba II’ blev bygget i Nakskov i 1944 og sejlede som redningsskibet ’M/V Vestkysten’ indtil 1987, hvor det gik ud af tjeneste.
  • Skibet holdt til i Thyborøn og dækkede hele Nordsøen, hvor skibet arbejdede som redningsfartøj, bugerbåd og isbryder.
  • Efter endt tjeneste blev det omdøbt til ’Gorm’ og fungerede som vagt- og dykkerskib for bugserfirmaet Gorm indtil 1994.