Foto: TV2/ Lorry

Tv-nævn vil granske ROJ TV's udsendelser

Radio- og tv-nævnet vil undersøge, om ROJ TV skal have inddraget sendetilladelsen efter dom i byretten.

Radio- og tv-nævnet indleder en undersøgelse af ROJ TV, der kan betyde inddragelse af den terrordømte kurdiske tv-stations sendetilladelse.
- Byrettens dom fremhæver flere forhold, der kan være relevante for en vurdering efter radio- og fjernsynsloven, udtaler Scherfig.
Tidligere på måneden dømte Københavns Byret ROJ TV for at støtte kurdiske PKK, der kæmper for en selvstændig kurdisk stat, men står på terrorlisten i blandt andet EU og USA.
Byretten fratog dog ikke stationen retten til at sende, fordi der ikke er hjemmel i loven til det.
Radio- og tv-nævnets beslutning tager ifølge Christian Scherfig både udgangspunkt i tv-stationens udsendelser og i, at det i byretten blev slået fast, at de væsentligste redaktionelle beslutninger træffes i Belgien.
Sidstnævnte er som udgangspunkt ikke tilladt, hvis man skal have dansk sendetilladelse.
- Nævnet vil nu indhente oplysninger om såvel programvirksomhed som omstændighederne omkring de redaktionelle beslutninger og på den baggrund foretage en vurdering af, om registreringen kan opretholdes, siger Scherfig.
Justitsminister Morten Bødskov (S) slog efter byrettens dom fast, at regeringen vil lukke det hul i loven, som betyder, at retten ikke kan fratage tv-stationen sendetilladelsen. ROJ TV har anket dommen til landsretten.
- Nævnets tilsynssag er ikke en indblanding i den strafferetslige bedømmelse. Nævnets vurdering sker efter radio- og fjernsynsloven, og der er ingen automatisk forbindelse mellem den sag og bedømmelsen efter straffeloven, siger formanden.
ROJ TVs direktør, Imdat Yilmaz, afventer en henvendelse fra Radio- og tv-nævnet, før han vil kommentere den nye tilsynssag.
- Vi ved endnu ikke, hvilke programmer og hvilken sendeperiode de vil kigge på, men vi er villige til at samarbejde, siger han.
Direktøren ønsker ikke at fortælle, hvorvidt man allerede kigger efter et andet land at sende fra.
ROJ TV har fortsat sendetilladelse i Danmark, men leder efter en ny satellitudbyder, fordi deres hidtidige udbyder har droppet den kurdiske tv-kanal efter byrettens dom. Derfor kan kanalen lige nu kun ses på internettet.