TV i S-tog bryder loven

Det er en fejl, hvis vi har bragt en filmtrailer, som børn ikke må se, erkender salgsdirektør i DSB S-tog Niklas Marschall.

DSB bryder nemlig medieloven, når de viser reklamen for filmen Inception, som kører på de nye tv-skærme i S-toget i øjeblikket.

- Jeg vil gene slå fast, der må ikke være nogen tvivl om at det indhold, som vises i S-togene skal være det samme, som det man kan møde alle andre steder i det offentlige rum. Vi vil ikke være meningsdanner for hvad der er i orden og ikke i orden at vise, men vi vil rette os efter reglerne, siger Niklas Marschall til DR København.

Actionfilmen Inception med Leonardo Di Caprio er forbudt for børn under 15 år, og traileren til filmen er forbudt for børn under 11 år, derfor må traileren ikke vises i det offentlige rum som et S-tog, siger Anne Mette Thorhauge fra Medierådet, som klassificerer film og trailere.

Pendlere og pendlertalsmænd har i den seneste tid kritiseret DSB S-tog for beslutningen om at vise reklamer og TV-nyheder i S-togene. Nogle har klaget over lyden, som forstyrrer og forhindrer passagerer i at høre beskedder om togdriften mens andre mener, at nogle klip er anstødelige eller voldelige og at det generelt er irriterende at se reklamer, som man ikke ønsker at se.

DSB S-tog vil naturligvis rette sig efter medierådets anvisninger, og vil bede sekskabets mediepartner om at sikre, det ikke sker igen. Men salgsdirektør i DSB S-tog Niklas Marschall forsvarer stadig beslutningen om vise TV i togene, som han mener er et godt tilbud til kunderne.