TV 2 Lorrys direktør, Morten Kjær Petersen. I bilen fotograf Anders Nordahl.

TV 2 Lorry vinder international pris

Hver onsdag inviterer TV 2 Lorry seerne med på dagens redaktionsmøde via Facebook. Det projekt har nu vundet en international pris.

Alle medier elsker, når seere og læsere kommer med gode tips, der ender som historier i aviser og TV.  Men TV 2 Lorry er gået et skridt videre.

Det jo netop for at signalere, at vi tager dem, og deres liv dybt alvorligt. Det skal kunne betale sig for dem, når de henvender sig til os med ideer, forslag – eller problemer, som de synes, vi skal belyse

Morten Kjær Petersen, TV 2 Lorrys direktør

Når stationens journalister, redaktører, fotografer og producere går til redaktionsmøde, så bliver seerne inviteret til at deltage. Det foregår via Facebook, hvor billede og lyd transmitteres på stationens Facebook-side, og hvor brugerne kan komme med kommentarer og forslag undervejs. Meget ofte resulterer det i historier, som dukker op i TV 2 Lorrys nyhedsudsendelser og på stationens website.

Den idé er så original og nyskabende, at det nu udløser en pris fra den europæiske organisation for regionale tv-stationer, Circom. TV 2 Lorry er kåret som vinder i kategorien ”news programme and viewer involvement”, hvilket betyder "nyhedsudsendelse og seer-involvering" på dansk.

Publikums krav

-Meget tyder på, at de regionale stationer bliver bedre til at reagere på kravene fra publikum, og at de helt automatisk udnytter relevant indhold på nye platforme i et forsøg på at nå publikum – hvor det end måtte være. Den tendens vil helt sikkert vokse i de kommende år, og de krav, der stilles i priskonkurrencen, vil afspejle vigtigheden af dette, lyder det fra David Lowen, der er præsident for Prix Circom.

Circom-priserne har været uddelt siden 1990, og det er anden gang, TV 2 Lorry vinder en pris.  I 1996 vandt stationen prisen for bedste regionale nyhedsudsendelse. Prisen uddeles i år på en konference, der finder sted i slutningen af maj.

Mange tv-stationer kæmper i disse år mod vigende seertal i takt med at flere og flere seere vender opmærksomheden mod nettet. Den kamp er heller ikke ukendt for TV 2 Lorry, som er finansieret af licensmidler.

Og netop det faktum betyder for TV 2 Lorry, at der foregår en målrettet indsats for at nå seerne, læserne og brugerne der hvor de er – og på de platforme, de foretrækker – uanset om det er traditionelt fjernsyn, web eller sociale medier.

I den forbindelse har TV 2 Lorry lagt store kræfter i at være til stede for seere og brugere i form af nyheder og reportager om deres hverdag, de problemer, der optager dem – og de løsninger, der eventuelt skal til.

"Vi er kun lige begyndt"

- Og når vi inviterer vores seere med til redaktionsmøderne – helt ind i maskinrummet så at sige – så er det jo netop for at signalere, at vi tager dem, og deres liv dybt alvorligt. Det skal kunne betale sig for dem, når de henvender sig til os med ideer, forslag – eller problemer, som de synes, vi skal belyse, siger TV 2 Lorrys direktør Morten Kjær Petersen som kommentar til den pris, stationen har vundet.

- Vi indledte projektet med en vis bekymring – for kunne man det her? Og hvad ville der komme ud af det. Nu kan vi så konstatere, at der er kommet en hel masse gode, vedkommende og vigtige historier ud af projektet, og derfor er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi vil udbygge og udvikle den tankegang, der ligger bag vores Facebook-møder. Vi er kun lige begyndt, siger han.

Han tilføjer, at TV 2 Lorry efter indførelsen af de åbne redaktionsmøder har mærket en klar stigning i antallet af seer- og læserhenvendelser.

Næste gang, et redaktionsmøde transmitteres på TV 2 Lorrys Facebook-side, er onsdag den 12. april klokken 9.15.

TV 2 Lorry dækker 34 kommuner med til sammen to millioner indbyggere.