Tusindvis brokker sig over rejsekortet

Foto: TV2/Lorry

Om under tre måneder bliver tusindvis af rejsende stavnsbundet til rejsekortet, når det til februar er slut med at købe klippekort til metro, tog og busser. Men på trods af at det famøse kort efterhånden har flere år på bagen, så kører det langt fra på skinner.

Ekstra Bladet har fået indsigt i de hyppigste skriftlige og mundtlige henvendelse til Rejsekortets kundecenter fra juli til september i år. Her afsløres det, at 43.475 rejsende i perioden kontakter kundeservice, fordi de enten vil klage, har haft en eller anden form for bøvl med kortet eller, fordi de simpelthen er forvirret og mangler vejledning.

Det svarer til knap 500 om dagen - og i Forbrugerrådet er man bekymret over, at der fortsat er så store problemer med det kort, som er tiltænkt rollen som det primære billetsystem til offentlige transportmidler herhjemme.

- Hvis disse tal er korrekte, bekræfter det opfattelsen af, at brugerne oplever udbredte og talrige problemer med rejsekortet, der på mange måder er indrettet til ulempe for brugerne og til fordel trafikselskaberne, siger seniorrådgiver Asta Ostrowski.

- Derfor må selskaber og politikere få gennemanalyseret samtlige problemer med rejsekortet og tage initiativ til at få dem løst. Målet er nemlig, at det skulle være enkelt og brugervenligt, siger hun.

Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten mener, at det generelt går fint med kortet:

- Hvis man sætter det op mod antallet af rejser, der er foretaget, så hver gang, der er foretaget 100, så er vi nede på 0,8 kundekontakter, og det ser man altså ikke andre steder i den kollektive trafik, siger han.

Bjørn Wahlsten erkender dog også, at der er plads til forbedringer:

- Når du har et produkt, hvor 60 procent af brugerne anbefaler det til andre, så synes jeg godt, man kan sige, at kunderne har taget godt i mod rejsekortet. Det betyder ikke, at der ikke er ting, vi arbejder på at forbedre. For det er der, men generelt har folk taget godt i mod det, siger han.