Turisterne flygter fra hovedstaden

Trods tre verdensbegivenheder i fjor oplevede København et rekordfald i antal overnatninger

Det fremgår af den årsrapport, som Wonderful Copenhagen offentliggør i dag. Antallet af overnatninger i Region Hovedstaden faldt med 5,6 procent i 2009. Det er et større fald end i resten af landet, og det kommer, på trods af at København sidste år var vært for tre store verdensbegivenheder i form af Copenhagen Outgames, IOC-kongressen og klimatopmødet. Det skriver Politiken onsdag.

»Turismen som helhed er i krise. Det er lykkedes over de seneste 10-15 år at løfte Danmark som destination fra anden til første division. Men der er en stor risiko for, at vi glider tilbage i anden division, hvis vi ikke får markante vækstinitiativer. Vi skal have flere begivenheder, bedre international tilgængelighed og en stærkere branding«, siger Lars Bernhard Jørgensen, direktør i Wonderful Copenhagen.

Mens København har oplevet et fald i antallet af overnatninger, oplevede sammenlignelige hovedstæder, såsom Berlin og Stockholm, vækst i samme periode. Flere analytikere fremhæver, at Danmark som turistland bliver sat tilbage af en defensiv markedsføringsstrategi og ringe politiske rammevilkår. Eksempelvis har alle andre lande fuld momsfradrag ved firmaers køb af hotel- og restaurationsydelser mod kun 25 procent i Danmark. Vore nabolande har også sænket den generelle moms på hotelovernatninger

»Situationens alvor bør nu gå op for alle, når besøgstallene rasler nedad på trods af den store opmærksomhed omkring Danmark og København. Hvis ikke vi skal tabe kampen til Stockholm og Berlin, kræver det bedre samarbejde og udnyttelse af markedsføringsmidlerne samt forbedrede rammebetingelser«, siger Claus Frelle-Petersen, seniorøkonom i Copenhagen Economics.

Samme pointe lyder fra turismetænketanken Tourism Intelligence Institute. Ud over bedre rammebetingelser fremhæver salgsdirektør Peer Kjær, at markedsføringen af Danmark savner visioner og skal koordineres langt bedre. F.eks. har man flyttet Den Lille Havfrue til verdensudstillingen, Expo 2010, i kinesiske Shanghai og investeret over 200 mio. kr. i eksportfremstød. Men ingen indsats er rettet mod de kinesiske forbrugere for at sælge Danmark som turistland, siger han.

»Dansk turismes store problem i mange år har været, at den har været anset som en stedmoder i stedet for et eksporterhverv. De hundredvis af millioner af offentlige kroner til sektoren går primært til turismeudvikling i Danmark og i for lille grad til salg og markedsføring. Vi er slet ikke aktive på de nye vækstmarkeder, hvor der ellers er tonsvis af turister at samle op«, siger Peer Kjær.