Stadig flere turister besøger den danske hovedstad. Men ikke alle er imponerede over, hvad de får for pengene. Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Turister kræver bedre service - så nu skal erhvervslivet oppe sig

Erhvervsdrivende inviteres i efteråret til en fælles vidensudveksling og kreativ brainstorm.

Hvis du får god service i en tøjbutik i København, er der god chance for, at det er en svensker, som står bag disken. 

Sådan hedder det sig i hvert fald ofte i folkemunde, og det er ikke nødvendigvis helt forkert. 

Selvom turismen i Danmark har været i rivende vækst i de seneste år, så har en analyse af Erhvervsministeriet i 2016 nemlig vist, at vi halter efter på serviceniveauet. 

Målt på det generelle prisniveau for forbrugsvarer og serviceydelser er Danmark det næstdyreste land i det Nordeuropæiske konkurrencefelt kun overgået af Norge.

Og Danmark scorer lavt på tilfredsheden med den overordnede værdi for pengene, viser analysen.

Når turisterne skal grave dybt i lommerne, forventer de simpelthen mere af danskerne. 

Festival for mindeværdige oplevelser

Det har fået Region Hovedstaden til at sparke innovationsprojektet NICE (New Innovative Customer Experiences, red.) i gang. 

Til oktober inviteres danske virksomheder således til NICE Live The Festival i København hos Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design & Konservering på Holmen.

Programmet ligger endnu ikke klar, men tanken er, at erhvervsdrivende kan udveksle kreative idéer.

- Forbrugerne vil have en unik oplevelse. Det kan være hoteller, der tilbyder en app, som fortæller, hvad man kan opleve i byen. Hoteller som udlejer en cykel eller åbner en cafe i gården, hvor man møder almindelige danskere, så opholdet bliver autentisk, siger projektleder Lene Wendelboe til TV 2 Lorry. 

Læs også Virksomheder bruger København i reklamer: Derfor virker det

TURISTBRANCHE I VÆKST

I alt blev der registreret knap 52,6 mio. overnatninger i Danmark i 2017.

Det er en fremgang på 2,2 pct. ift. 2016, som også var rekordår.

Alene i Region Hovedstaden var der 11,1 millioner overnatninger i 2017 - heraf 7,6 mio. i København by.

Kilde: VisitDenmark

God service handler om oplevelser 

Hun forklarer, at formålet med NICE netop er at flytte fokus fra traditionel service med høflige smil til skabelsen af mindeværdige oplevelser mellem danskerne og gæster, der gerne skal blive bedre til at tale og gøre ting sammen. 

- Turisterne er glade for at komme, men priserne er for høje i forhold til kvaliteten af oplevelser. Så vi skal hele tiden blive bedre til at nytænke vores service. Med NICE vil vi gerne sammentænke hele oplevelsen for turisterne. Fra de går ud af lufthavnen, sætter sig ind i en taxi og ankommer til hotellet, siger Lene Wendelboe.

I foråret underskrev repræsentanter fra service- og turistbranchen i fællesskab da også et såkaldt oplevelsesmanifest, der skal forbedre kundeoplevelsen generelt herhjemme. 

Det indebærer blandt andet, at man har givet hånd på, at man vil eksperimentere og dele erfaringerne med hinanden.

Læs også Én nat for en månedsløn: Nyt hotelværelse tilbyder vild luksus

Turister kræver mere end før

I Horesta, der repræsenterer hotel- restaurant- og turisterhvervet i Danmark, har man før givet udtryk for, at man er bekendt med, at turisterne kræver mere, end de har gjort tidligere

Førhen kunne hotelkæder drage fordel af at se ens ud og yde samme service, ligegyldigt om man var i Bangkok eller New York, men i dag efterspørger kunderne unikke og autentiske omgivelser, forklarede Nadeem Wasi i foråret til TV 2 Lorry. 

Det kan være hostels med opslagstavler, der præsenterer personalet i private omgivelser, så gæsterne føler, de kender nattens bartender.

- Folk vil have personlige oplevelser, og de deler det med hinanden, hvis der er gjort noget særligt for dem, sagde han.

Netop Horesta indgår i NICE-partnerskabet sammen med blandt andet fagforeningerne 3F og HK, Wonderful Copenhagen, Dansk Erhverv, Roskilde Universitet og CPH Business Academy samt en lang række private aktører. 

Læs også Aldrig et nyt VM i København? Wonderful Copenhagen mister milliontilskud

Oplevelsesmanifestet 

1) Vi arbejder sammen om at udvikle og dyrke en virksomhedskultur, der altid sætter gæsten og gæstens oplevelser først.

2) Vi er autentiske, nærværende, nysgerrige og passionerede, når vi identificerer gæsternes individuelle behov.

3) Vi er proaktive, tør at eksperimentere og udfordre normerne i de traditionelle servicekoncepter, så vi sammen med vores gæster kan skabe de mindeværdige oplevelser, der appellerer til alle sanser. Vi deler bredt vores erfaringer og succeser til inspiration for andre.

4) Vi har en ledelse, der går forrest, engagerer sig og arbejder strategisk med NICE-tænkningen.

5) Vi sikrer det nødvendige råderum og de optimale rammer for, at alle medarbejdere kan og tør tage initiativ til at skabe unikke oplevelser i mødet med gæsterne.

6) Vi udnytter de digitale muligheder til at skabe fantastiske oplevelser.

7) Gennem systematisk kompetenceudvikling, dygtiggør vi os løbende på alle niveauer i virksomheden, så gæsterne altid mødes af dygtige og kompetente medarbejdere.

Underskrivelsen fandt sted på Bella Sky mandag den 15. maj.