Tunnel til Sverige kommer (langsomt) nærmere

Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger nu EU-midler.

Der arbejdes fortsat videre bag kulisserne på en ny, fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. 

Og i februar planlægger folkene bag det indledende arbejde at søge om EU-penge til projektet. 

Det skriver Øresund News.

I begyndelsen af sommeren blev Danmark og Sverige nemlig enige om at starte et analysearbejde, der skal strække sig over tre år og blandt andet klarlægge, hvorvidt der både er brug for en fast forbindelse til biler og tog.

Deruodver skal man regne på, hvordan projektet helt overordnet kan gavne økonomien. Eller om det kan. 

- Det handler meget om at få skabt en platform for fremtidige diskussioner samt at få oparbejdet en viden om hvilke effekter, en ny, fast forbindelse kan få, forklarer projektleder Peter Bernström til Øresund News. 

LA-minister ønsker kun forbindelse til biler

Alle interesserede må dog væbne sig med en rigtig god gang gammeldags tålmodighed, for arbejdet vil tage flere år. 

Først i 2020 vil der - sandsynligvis - være - delkonklusioner - undervejs, tror Peter Bernstöm. 

- Vi er stadig lidt i opstartsfasen, men rammerne for arbejdet er at se på en ny, fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, og vi undersøger både vejtunnel og jernbanetunnel til persontrafik, siger han til Øresund News.

Den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA) var sidste år positivt indstillet over for en HH-forbindelse, men fremhævede, at han kun var interesseret i en biltunnel.

Udgangspunktet for arbejdsgruppen er dog at se på to slags tunneler. Man vurderer, at kapaciteten på Øresundsbroen kun tækker til 2050. 

Helsingørs borgmester ønsker to tunneller

I Helsingør har borgmester Benedikte Kiær tidligere berettet, at hun både ønsker sig en tunnel til biler og tog. 

Det er nemlig hendes overbevisning, at den gamle færgeby vil kunne tiltrække flere virksomheder, hvis der kommer en fast forbindelse mellem de lande. 

Togtunnelen skal gå fra Helsingør Station, der ligger klods op af den nuværende færgehavn, så man kan springe af toget i Helsingør by, før man når Sveriges land. 

Den anden tunnel bør gå fra området mellem Espergærde og Helsingør, hvor motorvejen også slutter i dag.

På den måde vil man undgå lastbiler og tung trafik i centrum af byen. 

 
 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik