Foto: Asger Ladefoged / Ritzau & Scanpix

Tung håndbagage nedslider bagageportører

Størrelsen, vægten og mængden af danskernes håndbagage vokser. Der er ofte ikke plads til al håndbagage i flyet, og det nedslider bagageportørerne.

Vi kender det godt, når vi skal en smuttur med fly. Vi vælger de billige flybilletter kun med håndbagage og propper tasken til det yderste. Men det går udover bagageportørerne, når mængden af håndbagage vokser, så portørerne skal op i flyet eller gaten og slæbe håndbagagen ned i flyets lastrum manuelt.

Flyet er klar til at lette, og alle venter på os. Vi har lige pludselig meget travlt med at laste 60 kufferter om i lastrummet på flyet. De skal bæres ned af trapperne fra flyet, og det slider hårdt på os.

Jan Thygesen, Bagageportør, Københavns Lufthavn

– Flyet er klar til at lette, og alle venter på os. Vi har lige pludselig meget travlt med at laste 60 kufferter om i lastrummet på flyet. De skal bæres ned af trapperne fra flyet, og det slider hårdt på os, siger Jan Thygesen, der er bagageportør i Københavns Lufthavn.

- Det slider på både ryg og skulder. Nogle gange skal det gå så hurtigt, at man skvatter ned af trappen, siger han.

Ifølge bagageportøren bliver meget af den håndbagage, der er for store og tunge til at være i flykabinen først opdaget i gaten eller inde i selve flykabinen. Det er et stort problem, fordi der ikke er bagagebånd eller slisker, der kan aflaste bagageportørerne. Problemet er størst ved de gates, der ligger på anden sal, forklarer Jan Thygesen.

- Det er ikke fordi, vi ikke vil lave noget, men når der er is og sne på trapperne fra flyet, bliver det meget svært. Det er ikke et godt arbejdsmiljø, siger han.

  Foto: David Leth Williams - Ritzau / Scanpix

– Nogle tager flere stykker bagage af gangen, fordi det skal gå stærkt. Det er ikke så godt, og jeg prøver at vejlede de andre, men folk vil gerne være en god profil for deres egen virksomhed.

Omkring 50 procent af de flyrejsende i Københavns Lufthavn rejser kun med håndbagage. I år 2010 var det kun ca. 30 procent. Den udvikling har en kedelig konsekvens for lufthavnens bagageportører.

Læs også Ny forskning: Bagageportører har et af de hårdeste jobs

– Status er, at det er en ekstra byrde og ekstra nedslidning af bagageportørerne, siger Lars Brogaard, der er faglig sekretær for 3F i Kastrup.

Fakta om passagerer og håndbagage i Københavns Lufthavn 

  • I 2010 rejse 29% af passagerene kun med håndbagage.
 
  • I 2017 rejse 51% af passagerene kun med håndbagage.
 
  • I 2017 var der ca. 80.000 passagerer om dagen i Københavns Lufthavn.
  Kilde: Københavns Lufthavn

Han understreger, at væksten af tung og stor håndbagage er et stort problem for bagageportørernes arbejdsmiljø.

 Lufthavnes fysik forhindre løsning 

Jan Thygesen mener, at den bedste løsning vil være, at lufthavnen indbygger bagagebånd eller slisker fra alle gates i lufthavnen. En sliske er en form for bagagebånd, som kufferterne kan glide ned af.

Bagageportørerne må ikke bare slæbe løs op og ned af trapper. Her gælder der særlige arbejdsmiljøregler, som naturligvis skal overholdes. Og ansvaret for det ligger hos handlingselskaberne.

Kasper Hyllested, Pressechef, Københavns Lufthavn

Det vil betyde, at personalet oppe i gaten kan sende den tunge håndbagage ned af en sliske, fremfor at bagageportørerne skal bære det op og ned af trapper. Den løsning støtter Lars Brogaard fra 3F, som savner handling fra Københavns Lufthavn. Det er nemlig dem, der har ansvaret for selve infrastrukturen i lufthavnen.

Men pressechef i Københavns Lufthavn Kasper Hyllested afviser at sætte flere slisker op.

– Den lufthavn, vi har nu, har ligget her i 100 år. Den er ikke bygget til, at vi kan lave slisker, transportsystemer eller elevatorer ved alle gates. De steder, hvor vi dog kan, der gør vi det, siger han.

Lufthavnens pressechef sender bolden videre til bagageportørernes arbejdsgivere i lufthavnen, handlingsselskaberne.

Læs også Ballade om våben i lufthavn: Fyrede bagageportører genansat

– Bagageportørerne må ikke bare slæbe løs op og ned af trapper. Her gælder der særlige arbejdsmiljøregler, som naturligvis skal overholdes. Og ansvaret for det ligger hos handlingselskaberne, siger Kasper Hyllested.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra de forskellige handlingsselskaber i Københavns lufthavn.

Info:

Artiklen er blevet til i et samarbejde med journalistuddannelsen på RUC.