00:50

Foto: Dennis Lehmann / Scanpix (arkivbillede)

1 af 2

Sådan ser motorvejen ud efter udvidelsen: Kø

Udvidelsen af Motorring 3 har ikke ført til mere plads på vejbanerne. Det viser en ny undersøgelse.

Det skulle være så godt for bilisterne. Flere års byggearbejde blev sat i gang - Motorring 3, der strækker sig rundt om Københavns-områder, blev udvidet med ekstra spor for at få trafikken til at glide bedre.  Men det milliarddyre projekt har ikke hjulpet.  Køerne er værre end nogensinde.

Vejdirektoratet har for fagbladet Ingeniøren undersøgt motorvejstrafikken, og tallene viser, at når en motorvej udvides, så går der kun ganske få år, før køerne vender tilbage - for trafikken vokser.

-Vi kan godt se, at trafikken er kraftigt stigende på Motorring 3, og at rejsetidsgevinsten er spist op. Men vi er også glade for, at folk bruger motorvejen,« siger afdelings­leder Kasper Rosenstand fra Vej­direktoratet til Ingeniøren.

Ingeniørernes fagblad oplyser, at bilisterne sidste år brugte 28 minutter i gennemsnit på at køre turen i sydgående retning på Motorring 3. I 2010 - før udvidelsen var færdig - og mens der stadig var vejarbejde, da toig den samme tur 22 minutter.

Det skyldes en markant vækst i trafikken. Siden indvielsen af de nye spor er trafikken vokset fra 80.000 om dagen til 110.000 biler om dagen.

 

Læs også Motorvejene i Nordsjælland: Dobbelt så mange biler på 20 år

Undersøgelsen viser også, at trafikken er vokset tilsvarende på andre motorvejsudvidelser i hovedstadområdet - det gælder rundt om Roskilde og Motorring 4 ved Albertslund.