Foto: Jonas Vandall Ørtvig - Scanpix

Trines søn slog panden i gulvet: Jeg er rystet over togbus

En tur med en togbus endte for Trine Lundbak med en del skrammer for hendes 12-årige søn.

Denne sommer er kystbanetogene byttet ud med togbusser til stor frustration for Trine Lundbak. Hun er rystet over kørslen, efter hun flere gange har været med togbusserne. Fredag den 7. juli, hvor hun kørte mellem Rungsted Kyst og Helsingør var dog den værste oplevelse.

Hun ventede på bussen ved Rungsted Kyst, og ifølge Trine Lundbak står det allerede skidt til, inden hun stiger på bussen med sine to sønner på fem og 12 år.

- Allerede der tænker jeg: “Nej, nej nej,” siger Trine Lundbak og forklarer:

- Bussen skal parallelparkere, men chaufføren kan ikke få bussen kørt ind, og i stedet bakker chaufføren bussen ind i et skilt. Så må manden, der står og dirigerer busserne på plads, overtage bussen og sørge for at den bliver parkeret. 

Læs også Togbusser kører omvej: Kommune ønsker dem ikke på Strandvejen

Voldsomme opbremsninger

Trine Lundbak har på det tidspunkt været med togbusserne to gange tidligere. Og her var hun ikke heller ikke synderligt imponeret over kørslen, men hun prøver alligevel at berolige sig selv og sønnerne om, at de nok bare har været lidt uheldige med de to foregående ture.

- Men allerede første lyskryds bremser chaufføren voldsomt op, så vi ryger frem og tilbage i sæderne. Jeg siger allerede der til mine sønner, at de skal holde godt fast, siger Trine Lundbak, der er gravid, til TV 2 Lorry.

- Det føles meget ubehageligt. Jeg følte ikke chaufføren var tryg ved at køre.

Ifølge Trine Lundbak var hele turen ret kaotisk med flere hårde opbremsninger. Hun var konstant beredt og fulgte godt med i kørslen fra sit sæde i bussen, fordi hun var nervøs.

- Mens vi kører på motorvejen tager chaufføren sin telefon op, og laver noget med den. Forude ser jeg, at der starter en kø, men det er som om, at chaufføren slet ikke opdager den. Da vi nærmer os, og chaufføren stadig slet ikke gør antræk til at bremse, råber jeg instinktivt: “Hold fast”.

Ifølge Trine Lundbak er det først her chaufføren opdager køen og begynder at bremse. Chaufføren bremser så hårdt, at Trines ældste søn ryger over den kuffert, som han sidder med og kurer hen ad midtergangen i bussen.

- Jeg er højgravid, men jeg fik revet ham op. Den lille sad ved siden af og var helt rystet.

Sønnen er heldigvis ikke kommet alvorligt til skade, men slog panden i gulvet og fik store hudafskrabninger under styrtet. 

Læs også Forbrugerrådet: Sporarbejde bør udløse rabat til passagerer

Chaufføren tog let på episoden

I bussen var der stor tumult, men chaufføren virkede ifølge Trine Lundbak ret ligeglad.

- Chaufføren vender sig blot om, og siger: “Er I okay?”. Som om der ingenting er sket.

Efter oplevelsen har Trine Lundbak klaget til DSB, som står for togbusserne.

- Det virker meget uprofessionelt. Det er mange menneskers liv, chaufførerne er ansvarlige for.

DSB har ifølge Trine Lundbak givet hende og sønnerne en undskyldning og fire biografbilletter som kompensation.

Siden episoden har Trine Lundbak kørt en enkelt gang mere med togbusserne, og her oplevede hun fin service.

- Vi kan have været uheldige de tre første gang, men jeg har svært ved at føle mig helt tryg i en af de busser igen, siger hun til TV 2 Lorry. 

Læs også Derfor er trafikken i Indre By blevet ekstra langsom

DSB tager sagen alvorligt

Hos DSB har man taget sagen alvorligt, fortæller Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB. 

- Sikkerheden bliver prioriteret øverst, og derfor reagerer vi også promte, når der sker noget utilsigtet, siger han. 

Derfor har DSB henstilet til det eksterne firma, der står for buskørslen, at pågældende chauffør ikke længere skal køre med DSB's kunder. 

Tony Bispeskov understreger, at DSB gennem sommeren har fået mange gode tilkendegivelser fra deres kunder, og han mener derfor ikke episoden er et udtryk for et generelt billede. 

Trine Lundbak vidste ikke, at DSB havde gjort noget ved episoden, men det glæder hende, at DSB tager deres kunder alvorligt. 

- Jeg synes det er en god beslutning. Det burde være en selvfølge, at episoder som denne ikke forekommer. 

Læs også Slut med at vente ved stoppestedet: Ny app sladrer om bussen