Udvidelsen af ruten vil betyde mere end en tredobling fra knap 3.000 til flere end 11.000 kinesiske charterturister, Ifølge VisitDenmark blev der registreret 160.000 kinesiske overnatninger i Danmark i 2014 Foto: TV 2 Lorry

Tredobling: Kineserne indtager for alvor København

Nyt gennembrud for Københavns Lufthavn i Kina. Beijing Capital Airlines vil udvide chartersæsonen i Danmark fra to til syv måneder. Det betyder mere end en tredobling af de kinesiske charterrejsende.

Det er for alvor lykkedes Københavns Lufthavn at få hul igennem til det voksende kinesiske chartermarked, det skriver Københavns Lufthavne i en pressemeddelelse.

Efter en to måneders periode i efteråret med knap 3.000 tilfredse kinesiske charterturister på besøg i Danmark fra Beijing og Hangzhou, er Beijing Capital Airlines og rejsebureauet Caissa klar til at satse stort på Danmark næste år.

Det planlægges at udvide sæsonen fra to til syv måneder på ruten, der er Beijing Capital Airlines' første til Europa.

Det vil betyde flere end 11.000 kinesiske chartergæster, der næste år påbegynder og slutter deres skandinaviske rundrejse i København.

Fokus på det voksende kinesiske chartermarked

- Det er et stort gennembrud for Københavns Lufthavn og for Danmark, siger administrerende direktør Thomas Woldbye og CPH's charterstrategi.

-Vi har fundet en god niche ved at gå målrettet efter det voksende kinesiske chartermarked. Vi har succes i lufthavnen med målrettet service for vore kinesiske gæster - blandt andet kinesiske guides, app og hjemmeside, siger han.

Og mindst lige så vigtigt, så fremhæver de første knap 3.000 kinesiske chartergæster især god shopping og sightseeing i København samt besøg i H.C. Andersens barndomshjem i Odense som store højdepunkter på turen. Den succes skal der arbejderes videre med, " siger Thomas Woldbye.

Gode kinesiske anmeldelser

De gode anmeldelser fra de første kinesiske chartergæster er utroligt vigtige, fordi kineserne er overordentlig flittige til at dele deres oplevelse på sociale medier som Sina Weibo og WeChat. Her er også de danske turisme organisationer meget aktive.

- Vi arbejder dagligt på at øge kinesernes kendskab til og interesse for København og Danmark som rejsedestination. Samtidig har vi - gennem ruteudviklingsprogrammet Copenhagen Connected - fortsat fokus på at styrke tilgængeligheden til København gennem direkte flyruter - bl.a. fra millionbyer og -regioner i Kina, som nu er verdens største udrejsemarked, siger Signe Jungersted, udviklingschef i Wonderful Copenhagen.

Bliv gerne lidt længere

Hos VisitDanmark, der har lanceret website i Kina om Danmark og et særligt site målrettet de store rejsearrangører, kalder Kina ansvarlig Flemming Bruhn udvidelsen for "en fantastisk nyhed."

Nu handler det om at få kineserne, der typisk har 1-2 overnatninger i Danmark, til at blive lidt længere.

- Vi glæder os til sammen med Odense og København at sørge for at så mange som muligt af deres overnatninger på deres skandinaviske rundtur kommer til at foregå i Danmark. Det skal ske i en kombination af København som den moderne storby inklusiv shopping med HC Andersens eventyrlige Odense, siger Flemming Bruhn

Den præcise startdato næste år lægges fast, når de endelige myndighedsgodkendelser er på plads.