Af Katrine Kæmsgaard Bidstrup & Annie Aurby

Forbud eller på bordet: Tre skoler tackler mobilen i timen vidt forskelligt

Den bipper, lyser og vibrerer – får os til at miste fokus. Mobiltelefonen. TV 2 Lorry har besøgt tre skoler, der håndterer tidens varme kartoffel - mobilen i undervisningen - vidt forskelligt.

Du kender det nok.

 

Trangen til at swipe fingeren over den lysende skærm er svær at modstå – også selvom du sidder midt i danskundervisningen.

 

Derhjemme har du samme problem. Der har du bare ikke læreren, der står og holder øje med dig. Du har kun dig selv og din viljestyrke. Du burde lave den der opgave, du har for i skolen. Eller du burde lige tømme den der opvaskemaskine, som du er blevet bedt om. Eller måske du faktisk også skulle ud at lufte jeres hund.

 

Men den lille vibrerende satan ligger ovre på skrivebordet og lyser, og fristelsen efter at gå hen og se, hvad den nu vil fortælle dig er for stor. Og pludselig er der gået en halv time med at stirre ned i billeder på Instagram eller snappe med dine venner eller veninder.

 

Mobiltelefonen kan hjælpe dig langt hen ad vejen, men den er sørme også en tidssluger.

Over de seneste år er mobiltelefoner i skoletiden blevet debatteret en del.

MOBILFORBUD I FOLKESKOLERNE?

Og ifølge en undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Universitet har minimum 29 folkeskoler indført forbud mod mobiltelefoner, fordi skolerne mener, de forstyrrer undervisningen. 

HEDEGÅRDSSKOLEN – skolen med forbud

Det er tydeligt at se, at telefonen ikke lige ryger ned under bordet, og der bliver grinet af et eller andet midt i timen.

PETER BJERKE, matematiklærer i 7.b på Hedegårdsskolen

På Hedegårdsskolen i Ballerup har de taget springet og lavet hele skolen mobilfri. Hver morgen bliver elevernes mobiltelefoner inddraget af læreren og låst inde i et skab. Det giver eleverne plads til at tale sammen i stedet for at være afhængig af at være online konstant.

Men forbuddet af mobiltelefoner på Hedegårdsskolen får kritik for ikke at uddanne eleverne i digital dannelse. Hvis det står til Christiane Vejlø, der er CEO i virksomheden Elektronista Media og digital trendanalytiker, er svaret, om mobiltelefonen skal forbydes i folkeskolen, entydigt; nej!

Jeg synes ikke, der skal indføres et komplet mobilforbud. Det er klart, der skal laves nogle restriktioner. Det er rigtig væsentligt at få samtaler om, hvad er det for nogle devices, vi render rundt med, og derfor skal vi tale med de unge mennesker om digital dannelse. 

CHRISTIANE VEJLØ, digital trendanalytiker, Elektronista Media

I stedet for at forbyde mobiltelefonen i folkeskolen, mener Christiane Vejlø, at vi bør anvende den som et nyttigt værktøj, der aktivt kan indgå i undervisningen. Men fordi det er svært for eleverne at koncentrere sig, når telefonen ligger og ryster i lommen, eller når den ikoniske vibration lyder fra tasken, skal eleverne lære at forstå, hvornår den er i brug, og hvornår den ikke er. Og det er skolen, der skal sørge for at tage hånd om dette, mener Christiane Vejlø.

 

03:16 Luk video

VALLERØDSKOLEN – skolen med digital dannelse

Vi vil gerne uddanne og danne de unge mennesker til, at de ved, hvornår de skal bruge mobilen, og hvornår de ikke skal.

MICHAEL GEILAGER, skoleleder, Vallerødskolen

Meningerne om det mobile forbud i folkeskolerne er mange. Mens nogle mener, at et forbud hjælper på elevernes koncentrationsevne, mener andre, at vi i stedet skal bruge ressourcer på at danne eleverne til at være modne, når de er online. Kurser i digital dannelse er derfor efterspurgt blandt flere folkeskoler, fordi man gerne vil bruge elevernes mobiltelefon aktivt i undervisningen.

Og netop det har man gjort på Vallerødskolen i Rungsted Kyst. 

Her har samtlige lærere været på kursus i digital dannelse og i at håndtere mobiltelefonen på den mest hensigtsmæssige måde i undervisningen. Men læge og forfatter, Imran Rashid, mener ikke, at man kan danne eleverne digitalt, før de er dannet menneskeligt. 

Du skal først lære at bruge din hjerne, før du får stukket en digital computer i hånden. Vi har vores fem sanser, og det er dem, der indgår som en del af den menneskelige dannelse, før vi står stukket et redskab i hånden.

IMRAN RASHID, læge, debattør og forfatter

Imran Rashid mener, det er vigtigt, at både skoler og forældre begynder at kigge på deres egne vaner, for det de gør, det gør børnene også. 

03:33 Luk video

BRØNDBY STRAND SKOLE – skolen med mobilen på bordet

Vi ser de forskellige devices som en ressource, og så praktiserer vi sund fornuft over for eleverne i undervisningen.

KATRINA NIELSEN, dansklærer i 7.c på Brøndby Strand Skole.

Men selvom debatten runger i medierne, er det stadig størstedelen af de danske folkeskoler, der intet mobilforbud har.

En af dem er Brøndby Strand Skole, der anser mobiltelefonen som en ekstra ressource for eleverne. En ressource, der er med til at motivere elevernes indlæring. De sætter ikke særlige regler op for deres elever, og man kan derfor se lysende og vibrerende skærme ligge rundt omkring på bordene i klasselokalet.

Desværre er det ikke alle, der deler samme holdning som Katrina Nielsen fra Brøndby Strand Skole. Brigitte Klintskov Jerkel, der er undervisningsordfører fra Det Konservative Folkeparti, mener, at skolerne bør indføre skarpe mobilpolitikker for at skærpe elevernes læring og koncentrationsevne.

04:42

29 folkeskoler indført mobilforbud - men det er stadig størstedelen af folkeskolerne, der ikke har.  Én af dem er Brøndby Strand Skole - som vi har besøgt.

Luk video

Studier viser, at vi mennesker ikke er helt så gode til at multitaske, som vi ellers går og tror. Og det er derfor vigtigt at smide alt støjen fra, så hjernen kan lære mest muligt.

BRIGITTE KLINTSKOV JERKEL, undervisningsordfører fra Det Konservative Folkeparti

Sound on/off

Vi har spurgt folk på gaden.

MOBILTELEFONER I FOLKESKOLEN

Skal vi forbyde mobiltelefonen helt i skoletiden, eller fjerner vi så elevernes egen mulighed for at tage ansvar?

Skal vi uddanne vores lærere til at håndtere den forstyrrende lille genstand, eller er eleverne for unge til at blive uddannet digitalt, inden de er dannet menneskeligt?

Hvordan undgår vi at få et lille samfund af mobilafhængige unge mennesker?

 

 

Har du nogensinde overvejet, om du er afhængig af din mobiltelefon?

MOBILAFHÆNGIGHED

Tjek listen herunder – og kan du svare ’ja’ til de fleste af spørgsmålene. Ja, så kunne det godt tænkes, at du brugte lidt for lang tid sammen med din mobiltelefon.

E R   D U   M O B I L A F H Æ N G I G ?

  • Skal du svare på beskeder med det samme?
  • Tænker du konstant på, hvad andre laver, og oplever du en frygt for at glip af noget?
  • Sidder du ofte med din telefon, når du er sammen med din familie eller dine venner?
  • Føler du dig urolig, når du ikke har din mobiltelefon på dig – eller hvis strømmen på den er gået?
  • Har du nogensinde svært ved at koncentrere dig om opgaver i skolen, fordi du tænker på at komme online?
  • Mister du tidsfornemmelsen, når du bruger din telefon?
  • Sover du med din telefon tændt ved siden af dig?
  • Ligger telefonen ved siden af dig, når du spiser?
  • Når din telefon ringer, bipper eller vibrerer har du så en intens trang til at skulle tjekke den med det samme?
  • Tjekker du nogle gange din telefon uden nogen egentlig grund?