Transportminister vil undersøge mulighed for S-tog på Kystbanen

Nu skal det undersøges, om der kan køre S-tog på Kystbane-strækningen. Det har transportministeren fastslået efter rapport, som viser, at kvaliteten til tider er "langt under, hvad man kan forvente".

Fremtiden for Kystbanen kan være S-tog Foto: Søren Bidstrup - Ritzau Scanpix

Flere tog skal køre til tiden på Kystbanen.

Sådan lyder forslaget fra transport-, bygnings-, og boligminister Ole Birk Olesen, LA, der mandag havde møde med borgmestrene fra Helsingør, Hørsholm, Fredensborg og Rudersdal og regionsrådsformanden fra Region Hovedstaden.

De i alt seks parter drøftede muligheden for at indsætte de røde S-tog på Kystbanen i stedet for Øresundstoget, som kører på strækningen i dag.

- Punktligheden på Kystbanen har været inde i en positiv udvikling de seneste tre år, men det ændrer ikke på, at der fortsat er måneder, hvor kvaliteten er langt under, hvad man kan forvente.

- Senest var punktligheden i forsommeren 2018 på et meget utilfredsstillende niveau. DSB og Banedanmark gør, hvad de kan, men hvis der skal ske en strukturel forbedring af punktligheden, er vi nødt til at undersøge mere radikale løsninger, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

S-tog på Kystbanen?

Mandag blev de fire borgmestre og regionsrådsformanden præsenteret for ministerens plan, som giver mulighed for at foretage en screening af muligheden for at benytte S-togsdrift på Kystbanen.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyser, at den seneste screening af strækningen skete i 2011, men at der siden er truffet beslutning om en automatiseret S-togsdrift og er skabt større klarhed om det nye signalsystem.

Screeningen skal afdække, hvilke muligheder der er for S-togstrafik til Helsingør.

Materiel fra S-banen kan skabe bedre togdrift

Foruden den opdaterede screening vil ministeriet også finde ud af, om der kan være en gevist ved, at Kystbanen bliver isoleret og betjent med "S-togslignende materiel", skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

Samtidig vil Banedanmark undersøge, om det vil højne punktligheden, hvis sporerne i Nivå og Snkkersten opdateret, så det bliver lettere at genoprette trafikken.

- Der er ingen lette løsninger. Det er derfor vigtigt, at vi undersøger nogle gennemgribende løsninger, så Kystbanen for alvor kan blive et attraktivt kollektivt transporttilbud.

- Jeg er derfor meget tilfreds med drøftelserne på dagens møde, og at både borgmestrene og regionsrådsformanden nu går hjem og overvejer muligheden for at deltage i en screening af S-tog til Helsingør, siger transportministeren.

Dermed kommer Ole Birk Olesen med en håndsudrækning til pendlerforeningen på Kystbanen, som siden oktober 2018 har ønsket, at der skulle S-togsdrift på strækningen frem for de regionaltog, der i dag kører på sporerne.

- Det er farvel til regionaltog på Kystbanen. Det nytter ikke noget, for de kan ikke få det til at fungere, sagde talsmanden for pendlerklubben på Kystbanen, Michael Randropp, til TV 2 Lorry i oktober 2018.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik