Transportminister har flertal: Bispeengbuen kan overdrages til hovedstaden

Transportministeren har spurgt, og nu har han et flertal i ryggen til at overdrage den udskældte Bispeengbue til Frederiksberg og Københavns kommuner.

Den efterhånden sagnomspundne Bispeengbuen på kommunegrænsen mellem København og Frederiksberg er efterhånden en politisk varm kartoffel.

Skal engbuen rives ned, så trafikken kan lægges under jorden?

Giver det mening at renovere den gamle, udskældte statsvej for i alt 125 millioner kroner, eller skal der noget andet til?

Den slags spørgsmål har politikerne i begge kommuner diskuteret og overvejet siden 2016, hvor idéen om at rive Bispeengbuen ned for i stedet at lægge trafikken i en tunnel under jorden, blev fremsat.

Senest har at Teknik- og Miljøborgmester i København, Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten, sammen med Frederiksbergs viceborgmester Jan E. Jørgensen fra Venstre afholdt et møde med transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance om sagen.

Her var ministeren positiv overfor tanken om at overdrage statsvejen til kommunerne. Samtidig vil de 125 millioner kroner, der skal bruges ved en forestående renovering, følge med til kommunerne.

Transportminister Ole Birk OIesen, LA, har samlet bred opbakning til at give Bispeengbuen til København og Frederiksberg.

Ole Birk: Bred opbakning i Folketinget

Nu har transportministeren undersøgt sagen nærmere, og forsøgt at samle et flertal i Folketinget, så projektet kan muliggøres.

- Der er bred opbakning i Folketinget for at overdrage Bispeengbuen til Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, hvis det er det, kommunerne gerne vil, siger Ole Birk Olesen til TV 2 Lorry.

Det betyder, at planerne om at rive Bispeengbuen ned og udvikle byområdet nu er nået et skridt nærmere virkeligheden.

Ministeren har det krav, at en fremtidig vejbane på strækningen, hvor Bispeengbuen i dag er placeret, fortsat skal have kapacitet til samme antal biler som nu.

Kommunalpolitikere er splittede

Den holdning deler dog kommunerne.

Jan E. Jørgensen fra Frederiksberg ser det som en selvfølge, at vejen fortsat skal kunne rumme det antal biler, der gælder i dag.

- Det antal biler, der kører på Bispeengbuen i dag, vil også køre der, den dag det bliver en tunnel. Og hvis ikke de kan være i tunnellen, så vil de køre andre steder hen. Så vil de køre gennem Frederiksberg på Borups Allé og så videre. Det er vi selvfølgelig ikke interesseret i, siger Frederiksberg-politikeren til TV 2 Lorry og forstætter:

- Så der skal være det antal biler, der er i dag, det er klart.

Den udmelding deles dog ikke umiddelbart af teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen.

Hun mener, at der for fremtiden bliver færre konventionelle biler i storbyen - og derfor skal en kommende tunnel ikke nødvendigvis være sekssporet, som Bispeengbuens vejbaner er det i dag.

- Vi ser hele tiden, at der bliver større behov for bredere cykelstier, bredere busbaner og det kan være, at der i fremtiden også bliver behov for elbil-baner, siger Ninna Hedeager Olsen.

- Så jeg går ikke ud fra, at man forventer, at der til evig tid skal være præcis den samme bilkapacitet på en kommunal vej, fordi den engang har været en statsvej, tilføjer hun.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik