Foto: TV2/Lorry

Trafikråd: Forebyggelse af dødsulykker bliver vanskeligt

Det kan blive sværere at forebygge dødsulykker på hovedstadens veje i fremtiden. Til næste år bliver ulykkerne nemlig ikke længere undersøgt grundigt og detaljeret for at lave en særlig dødsulykkestatistik.

Den såkaldte udvidede dødsulykkestatistik har de seneste fem år givet detaljerede informationer om ulykker til forbedringer af eksempelvis veje og målrettede kampagner. Men Vejdirektoratet har ikke råd til at videreføre arbejdet, der blandt andet har været med til at afsløre, at elcykler er impliceret næsten hver tiende gang, en cyklist bliver dræbt i trafikken. Det skriver P4 København.

Dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, mener, at forebyggelsesarbejdet bliver vanskeligt, når man nu kun skal læne sig op af politiets basisulykkesstatistik: "Forudsætningen for at kunne gøre noget ved det er, at der sidder nogle dybt kvalificerede mennesker og analyserer ulykkerne og peger på det, der skal gøres noget ved," siger han til DR P4 København.

Siden 2008 er antallet af dødsulykker i trafikken næsten halveret i hovedstadsområdet. På landsplan er billedet stort set det samme, viser tal fra Vejdirektoratet. Men selvom det går den rigtige vej, er det forkert at skære på området netop nu, mener Jesper Sølund. Han henviser til, at antallet af dødsulykker i vores nabolande langsomt er begyndt at stige igen: "Hvis den tendens, vi ser i udlandet, også begynder at vise sig i Danmark, så er det endnu mere vigtigt, at vi har et værktøj, der kan analysere dødsulykkerne grundigt. Så kan vi sætte ind og forebygge ulykkerne," siger han til DR P4 København.

Hos Vejdirektoratet ærgrer afdelingsleder Marianne Steffensen sig over, at arbejdet stopper. Hun afviser dog, at det vil gå ud over forebyggelsen eller trafiksikkerheden. Vejdirektoratet overtog finansieringen af projektet i år sammen med Rigspolitiet. Inden da var projektet betalt af penge fra en statslig pulje under Transportministeriet. Men Vejdirektoratet vil ikke længere betale for projektet, siger Marianne Steffensen:

"I år er der ikke de samme midler at finansiere ud fra i Vejdirektoratet, og der har heller ikke været mulighed for at spille projektet ind til politiske forhandlinger, så derfor stopper projektet med udgangen af året," siger hun til DR P4 København.

Transportministeriet bekræfter i et skriftligt svar, at en forligskreds har besluttet ikke at sætte penge af til den udvidede dødsulykkestatistik.