Foto: Erik Refner - Ritzau Scanpix

Trafik, trafik, trafik: Her er Pinds efterfølgers mærkesager

Venstrepolitikeren Martin Geertsen lover, at han arbejder konkret for at mindske den trafikale trængsel i hovedstaden.

Det kom ikke som en overraskelse for Martin Geertsen fra Venstre, at hans partifælle Søren Pind - der var uddannelses- og forskningsminister - nu træder tilbage.

Det var han allerede orienteret om. 

Valget om at erstatte Søren Pind med netop Martin Geertsen synes da også ganske nærliggende. 

De to politikere har kendt hinanden i mange år - både privat og arbejdsmæssigt.

De har deltaget i familiefødselsdage og bryllupper sammen. 

Og så har deres veje krydset både i Folketinget og i Københavns Borgerrepræsentation, hvor Geertsen endda var kampagneleder for Søren Pind tilbage i 1993. 

Læs også Søren Pind stopper som minister og forlader dansk politik

Vil overtage Søren Pinds Københavner-fokus

Søren Pind har i de seneste måneder særligt haft fokus på København og forsøgt at profilere Venstre som et hovedstadsparti. 

Formanden for Venstres såkaldte 'storbyudvalg' har blandt andet buldret mod - hvad, han mener, er - hovedstadens lave vandtryk. Og så har han netop foreslået, at man opdeler København i en række mindre kommuner med selvstændig skatteudskrivning.

Læs også Søren Pind vil opdele København i flere mindre kommuner

Martin Geertsen vil ligesom Søren Pind gerne sætte tyk streg under, at han er hovedstadens ambassadør. 

Han forklarer endda TV 2 Lorry, at hans politiske arbejdsliv er drevet af - ikke bare den liberale sag - men at sætte hovedstaden på dagsordenen.

Fokus er dog ikke på badebruser og kommunegrænser, men på trafik og miljø, forklarer han. 

- Jeg har ikke nogen ambitioner om at fylde Sørens sko ud. Jeg har mine egne sko, siger han til TV 2 Lorry. 

Her er Geertsens mærkesager

I marts kom Martin Geertsen med ti konkrete idéer, der skulle inspirere Folketinget til at gøre mere for København - heriblandt flere investeringer i den kollektive trafik. Og han står gerne på mål for dem nu, hvor han selv skal sidde på Borgen.

Læs også Ny rapport: Biltrængsel stiger voldsomt i hovedstadsområdet

Nu sidder du jo selv, hvor du kan gøre noget ved det. Hvor kommer du til at tage fat?

- Jeg kommer til at tage fat der, hvor det handler om at få bekæmpet trængslen i hovedstaden. Men der er også andre udfordringer. 

- Der mangler udenlandsk arbejdskræft, hvis virksomhederne skal blive her i landet og i hovedstaden. Jeg synes, der er behov for at gøre noget for innovation og iværksætteri. I hovedstaden er vi drøngode til det her med iværksætterg og innovation, men vi skal forbedre rammevilkårene. 

- Og så lider vi også af luftforurening her i hovedstaden. Derfor vil vi gøre noget på miljøområdet.

Hvor mener du sådan helt konkret, at der skal ske noget i forhold til trængslen her i hovedstadsområdet?

Hvis man tænker stort, så er der behov for en havnetunnel. Der er behov for investering i mere metro. Mere letbane. Og hvis vi går lidt nordligere her i regionen, så er det en udbygning af Frederikssundmotorvejen og af den såkaldte Hillerødmotorvejen. Og så skal der styr på driften af Kystbanen.

På TV 2 Lorry er vi spændte på, hvad der kommer til at ske. 

Læs også Kabell dumper havnetunnellen: Vil hellere have mere metro

Geertsens ti KØBENHAVNER-GODBIDDER

Begrænsning af den kommunale udligning
Renere luft
En havnetunnel - hurtigere
Mere metro
Mere letbane
Skærpede regler for P-afgifter
Strategier for turisme og oplevelsesøkonomi
Flere ungdomsboliger
Lettere adgang til udenlandsk arbejdskraft
Intelligent udflytning af arbejdspladser