Træt togpendler: Forsinkelser skaber kæderække af problemer

Et stigende antal forsinkelser hos DSB besværliggør hverdagen for pendlere i Danmark, fortæller talsmand.

DSB har i 2016 betalt fem gange så mange penge i erstatning til sine kunder som sidste år. Dermed er beløbet nu oppe på over 20 millioner kroner.

En linje med mange forsinkelser er Kystbanen i Nordsjælland. Her fortæller pendlertalsmand Michael Randropp, at forsinkelserne også gør det svært at få en siddeplads.

- Der er jo nogle af mine medlemmer, som gerne vil sidde og bruge rejsetiden som arbejdstid, siger han.

- Der er også andre, der bare har brug for at sidde og slappe af og tage sig en dyb indånding, inden man skal ind og knokle på arbejde eller hjem og hente sine børn i en daginstitution. 

- Men det kan man ikke, når man står presset sammen som sild i en tønde.

Hos DSB har 74,3 procent af regional- og fjerntogene indtil videre kørt til tiden i år. Det er et fald i forhold til 2015, hvor andelen lå på 78,5 procent.

I de første fem måneder af året var strækningen mellem Aarhus og København ifølge tal fra DSB den mest ramte af forsinkelser. Her kørte kun 68 procent af togene til tiden.

Michael Randropp frygter, at DSB vil sænke deres mål om, at 81,8 procent af togene skal være fremme med mindre end tre minutters forsinkelse. 

- Det er netop den procent, der afgør, om man er fremme eller tilbage til det tidspunkt, man er blevet stillet i udsigt, siger han.

Samme advarsel kommer fra Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsen. Det vil udhule produktet for pendlerne, mener forbrugerorganisationen.

Den understreger også, at pendlere er afhængige af, at togene holder køreplanen, hvis deres hverdag skal hænge samme.

En af årsagerne til forsinkelserne er, at togene oftere skal til reparation. DSB afsætter nu 100 millioner kroner til at ansætte flere mekanikere.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik