Trængte cyklister får hjælp

Få rejsetid og et forslag til en alternativ rute på din cykeltur. København er første by i verden med trafik-tavler specielt til cyklister.

Der skubbes og mases, ræses og overhales. Kæmpe flokke af cyklister kæmper sig vej gennem byen, morgen og eftermiddag. Og trængslen er enorm. På strækningen ind ad Nørrebrogade mod centrum, kører hver dag 39.680 cyklister. På vej til og fra arbejde, børnehave, skole eller bare på en tur ind til byen.

Nu skal de have hjælp. Minut for minut skal cyklisterne i København kunne se, hvor der er fri bane, hvor lang tid en bestemt køretur vil tage lige nu, hvor der er vejarbejde og om man risikerer at krydse et motionsløb eller et karnevalsoptog. I morges blev den første trafik-tavle taget i brug på Nørrebrogade. 

- Det er en service, som kun bilisterne før har haft, siger Teknik- og miljøborgmester i København, Morten Kabell. Noget den cykelglade borgmester ser som et kæmpe løft til byen.

- Det betyder at vi tænker cyklen med i hele debatten og udviklingen af det, der hedder Smart City eller Intelligent Traffic Solutions. Alle de der ting, som er en del af en moderne byudvikling, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam i dag til TV 2 Lorry. 

Flere tavler på vej

Inden sommerferien vil der være opsat i alt fem tavler i byen. Der er tale om et innovationsprojekt, hvor hovedstadens cyklister, som de første i verden kan få forslag om alternative ruter med mindre trængsel. Og så vil kommunen meget gerne høre ønsker til andre slags information fra cyklisterne.

Alle fem tavler placeres med retning ind mod centrum, fordi der er mest trængsel i den retning.

Den første tavle er placeret på Nørrebrogade inden Dronning Louises Bro, hvor man kan vælge mellem Vendersgade og Frederiksborggade mod Nørreport.

På Amager kommer der tavler på tre gader lige før cyklisterne kan vælge mellem to primære ruter, hvis de skal mod Nørreport, hvor de kan vælge enten at køre ad Langebro og H.C. Andersens Boulevard eller Christianshavn og Knippelsbro.

Den femte informationstavle vil stå på den centrale cykelrute Gyldenløvesgade over for Søpavillonen. Kommunen evaluerer på hvordan tavlerne virker og vil se på om der skal flere tavler op. 

Behold glæden for den tohjulede

Den her slags intelligente systemer og det høje serviceniveau er nødvendigt, hvis vi skal blive ved med at holde danskernes glæde ved den tohjulede oppe i det høje niveau vi ser i dag, mener Klaus Bondam

- Det er på tide. Det har i mange år været en del af tankegangen hos Cyklistforbundet. At vi skal kommunikere med cyklisterne. Om hvad vi forventer af dem i forskellige situationer, siger han. Klaus Bondam mener, at man nemt kan adfærdsregulere og skabe et flow af cyklister gennem byen, uden at alle klumper sammen på de samme strækninger. Og så flere når hurtigere frem.

Lige nu viser trafik-tavlen en glad besked: - Pas godt på hinanden, står der. Måske en hentydning til den masen og pressen, der kan være på cykelstien netop her på denne strækning når de mange cyklister allesammen vil hjem lidt senere på dagen.

De fem trafiktavler til cyklisterne står her:

  • Nørrebrogade inden Dronning Louises Bro 
  • Amagerbrogade ved Vor Frelsers Kirkegård
  • Amagerfælledvej lige efter Svinget
  • Vermlandsgade inden Kløvermarksvej
  • Gyldenløvesgade overfor Søpavillonen 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik