I en ny rapport fra vejdirektoratet viser en beregning, at det årligt koster samfundet 24 millarder kroner, når vi spilder vores tid på at holde i kø på motorvejene.
- Vi spilder mere end 77 millioner timer i trafikken årligt. Det svarer til 60.000 fuldtidsstillinger og er generelt et stort samfundøkonomisk tab, siger Andreas Egense, der er afdelingsleder hos Vejdirektoratet.
Den nye rapport er udarbejdet på baggrund af tal fra 2016, og ifølge Vejdirektoratet er trængslen kun blevet værre siden da - og i fremtiden vil den negative udvikling fortsætte.
- Vi arbejder hele tiden på at finde løsninger, men det er svært at følge med udviklingen, siger Andreas Egense.
Særligt i hovedstadsområdet er trængslen på vejene stor og på landsplan ligger også de ni værste motorvejsstrækninger mht. trængsel nær hovedstaden. Den største synder er Motorring 3, hvor trængslen årligt koster samfundet 17 millioner kroner pr. kilometer af motorvejen.
På Køge Bugt Motorvejen er det samfundsøkonomiske tab 13 millioner pr. kilometer vej, mens Amagermotorvejen kommer på tredjepladsen med 12 millioner kr. i samfundsøkonomisk tab pr. kilometer.
Top 10: Motorvejsstrækninger med størst tab som følge af trængsel
1. Motorring 3 - samfundsmæssigt tab på 17 millioner kroner pr. kilometer motorvej.
2. Køge Bugt Motorvejen - 13 millioner
3. Amagermotorvejen - 12 millioner
4. Hillerødmotorvejen - 7 millioner
5. Øresundsmotorvejen - 5 millioner
6. Motorring 4 - 4 millioner
7. Helsingørmotorvejen - 4 millioner
8. Holbækmotovejen - 4 millioner
9. Frederikssundmotorvejen - 4 millioner
10. Østjyske Motorvej - 3 millioner
Tallene er opgjort i millioner kroner pr. kilometer motorvej.
Det er første gang nogensinde, at Vejdirektoratet har lavet landsdækkende beregninger på, hvor meget trængslen på de danske veje koster samfundet - og som det ses på top 10-listen er problemerne dominerende i hovedstadsområdet.
- Man kan grundlæggende gøre tre ting. Man kan enten udvide vejene og bygge nye veje. Derudover kan man forsøge at prøve at udnytte de eksisterende veje mere effektivt. Og endelig kan man forsøge at få folk til ikke at køre på vejene, siger Andreas Egense og tilføjer:
- Det kunne eksempelvis være at få folk til at køre på vejene udenfor myldretiden eller få dem til at vælge alternative transportformer, hvis det er muligt, siger han.
Forsinkelse fordelt på regioner (køretøjstimer pr. hverdag)
Region Hovedstaden 140.000
Region Sjælland 42.000
Region Syddanmark 61.000
Region Midtjylland 68.000
Region Nordjylland 24.000
I alt 335.000