Tosprogede elever er bedre fordelt

Rådmandsgade Skole på Nørrebro er en af de mange skoler, hvor andelen af elever med indvandrerbaggrund falder.

Antallet af skoler med en høj koncentration af tosprogede elever falder, selv om andelen af tosprogede elever i folkeskolen stadig stiger. Det skriver Jyllands-Posten.

Sidste år havde 55 af landets folkeskoler mere end 40 procent tosprogede, som ifølge eksperter er den kritiske grænse, før det går ud over fagligheden for alle skolens elever.

I 2009 var der 64 skoler med en så høj andel af tosprogede. Dertil kommer, at en række skoler, som er blevet kendt for deres meget høje andel af tosprogede elever, hastigt er på vej mod en mere ligelig fordeling.

Det gælder blandt andet Rådmandsgade Skole på Nørrebro. Her er andelen af tosprogede elever på tre år faldet fra 75 til 63 procent, og i skolens nye børnehaveklasser er mere end halvdelen af børnene etnisk danske.

Især Københavns og Aarhus kommuner har i de seneste år forsøgt at ændre sammensætningen på folkeskolerne, skriver Jyllands-Posten.

Det er blandt andet sket ved at sammenlægge skoler, ved at ændre skoledistrikterne, så elevgrundlaget på bestemte skoler ændres - og ved at sprede tosprogede elever til andre skoler i busser.

Fra flere skoleledere på tidligere tosprogede skoler lyder det, at det især er de ændrede skoledistrikter, der har gjort en forskel, men også at det så småt er lykkedes at få flere etnisk danske forældre til at vælge deres lokale folkeskole frem for en privatskole.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

20171204-151030-A-1920x1281we

playOverblik: Sådan kan du donere til julehjælp - rekordmange har søgt

fødeafdeling region hovedstaden

Coronakrisens babyboom er aflyst for nu - eksperter forklarer hvorfor

efterladt speedbåd

Nogen har efterladt en speedbåd i Skovshoved Havn – og andet interessant fra hittegodslisten

Bedstemor Ann1

playBedstemor Ann har haft 19 plejebørn: "Nærkontakt med dyr er vigtigt"

Lorryland

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere