Tordner mod nye parkeringspriser: ”Almindelige mennesker straffes”

Dyrere beboerlicenser i København udløser hård kritik. Værst går det ud over borgere med brændstoføkonomiske biler, mener FDM.

Københavnerne må grave endnu dybere i lommerne, når de fremover skal parkere deres bil i byen. Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

Det er kørt helt af sporet for politikerne på Københavns Rådhus, som netop har indgået en ny budgetaftale med markante prisstigninger på parkering for byens bilejere.

Det mener Danmarks største interesseorganisation for bilejere FDM.

- Det er helt almindelige mennesker, man nu straffer ved at sætte prisen drastisk op, siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM, til TV 2 Lorry. 

- Rigtig mange københavnere har et helt legitimt behov for at have en bil for at få hverdagen til at hænge sammen. Både i forhold til at komme til og fra arbejde og hente og bringe i daginstitutioner.

Læs også Chok-priser på parkering i København – se de nye takster her

Det er de såkaldte beboerlicenser, som har fået et gevaldigt prishop med den nye budgetaftale. 

For de mest forurenende biler stiger prisen fra 1600 kroner i dag til 4000 kroner om året,

Allermest straffer man dem, der har købt en meget brændstoføkonomisk bil

Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM

For mindre forurenende biler stiger prisen til 1000-2000 kroner. I dag ligger prisen på det halve eller mindre, mens den for de mest milljøvenlige biler har ligget på en flad 10’er om året. Det gælder eksempelvis el-biler. Her kommer en beboerlicens dog til stige til 200 kroner om året. Til gengæld bliver det gratis at timeparkere sin el-bil i byen, hvorimod prisen for andre stiger med en kroner per time

"Et mærkeligt signal"

Hos FDM ser man positivt på, at politikerne forsøger at gøre det mere attraktivt at købe en el-bil ved at gøre det gratis at parkere. Men at man ikke på samme måde tilgodeser andre biler i den miljørigtige ende, er ifølge Dennis Lange ”et mærkeligt signal” at sende folk.

- De mennesker, der prøver at gøre det godt, er dem man straffer værst. Der findes jo andre nulemissionskøretøjer end lige præcis el-biler. Allermest straffer man dem, der har købt en meget brændstoføkonomisk bil, eksempelvis en brintbil eller plug-in hybridbil, siger han.

Læs også SE KORTET: Her får københavnerne flest parkeringsbøder

Ifølge Dennis Lange mangler København desuden ladestandere til el-biler, hvilket gør det upraktisk for folk at skifte fra benzin eller diesel til el.  

- Når man bor i lejlighed, som mange gør i København, så er det de færreste, der har fast adgang til en ladestander. Og dermed er el-bilen ikke altid være et godt alternativ. Det kræver, at man kan være sikker på lade den op, siger han.

Læs også Ny budgetaftale: Trecifret millionbeløb investeres i skoler 

Københavns Kommune fik i 2018 457 millioner kroner ind fra betalingsparkering. Og spørger man FDM 

- De danske bilister betaler i forvejen rigeligt. Det er svært ikke at stå tilbage med en mistanke om, at man nu igen skruer på strammer parkeringsskruen for at kunne finansiere alle mulige andre kommunale tiltag.

Indtægterne fra de dyrere beboerlicenser går da også til at finansiere løft på blandt andet skoleområdet.

Den nye budgetaftale for Københavns Kommune er indgået af Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre, SF, Alternativet og Venstre.

Borgmester: Færre biler giver mere tryghed til børnefamilier

Teknik- og Miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen, som har været med til at forhandle budgetaftale for Enhedslisten, siger i en mail til TV 2 Lorry, at de hævede priser på beboerlicenser skal være med til at få københavnerne til at skifte deres fossildrevne biler ud med el-biler eller cyklen.

-  Det vil frigøre meget plads, som vi kan bruge til at forbedre forholdene for cyklister og fodgængere.

- Rigtig mange københavnske børnefamilier foretrækker faktisk at cykle med deres børn. Men i dag er mange utrygge ved at lade børnene cykle på grund af manglende cykelstier og for smalle cykelstier. Vi kan kun skabe tryggere forhold for børnefamilierne ved at tage plads fra bilerne, siger Ninna Hedeager Olsen.

Du kan læse hele borgmesterens svar nedenfor:

EL-borgmester svarer på kritik fra FDM

Hvorfor er det nødvendigt med disse prisstigninger på beboerlicenser – også for biler i den mere miljørigtige ende?

 

- Pladsen på de københavnske veje er begrænset. Derfor skal vi prioritere de grønne og pladsbesparende transportformer. Eksempelvis er der brug for at anlægge nye og bredere cykelstier og sikre mere cykelparkering. Det kræver, at vi indsnævrer vejbaner og nedlægger parkeringspladser til biler. Vi ved, at op imod 25 pct. af de københavnske biler står ubrugte hen i løbet af ugen. Når beboerlicensen stiger, vil flere forhåbentligt overveje at bruge delebiler frem for at have deres egen bil. Det vil frigøre meget plads, som vi kan bruge til at forbedre forholdene for cyklister og fodgængere.

 

Er det en fair prisstigningen over for eksempelvis børnefamilier?

 

- Rigtig mange københavnske børnefamilier foretrækker faktisk at cykle med deres børn. Men i dag er mange utrygge ved at lade børnene cykle på grund af manglende cykelstier og for smalle cykelstier. Vi kan kun skabe tryggere forhold for børnefamilierne ved at tage plads fra bilerne.

 

Når det kommer til gratis time parkering, Hvorfor tilgodeser I så ikke også andre miljørigtige biler såsom hybridbiler og plug-in hybridbiler?

 

- Brintbiler vil også fremover kunne parkere gratis. Hybridbiler og plug-in hybridbiler er delvis fossildrevne og betaler derfor almindelig parkeringstakst.

 

Ifølge FDM er det et problem med få ladestandere i København. Hvis man nu skifter til el-bil, hvordan vil I så sikre, at der er nok tilgængelige ladestandere? 

 

- Det er private operatører, der står for opstillingen af ladestandere i København, mens kommunen skal give tilladelse til, at en almindelig parkeringsplads omdannes til en plads til elbiler. Interessen for at opstille nye ladestandere har været begrænset de senere år, fordi den tidligere regering skabte usikkerhed om afgiftsniveauet for elbiler.

 

- Nu har vi fået en ny regering, der vil nedbringe udledningen af CO2 med 70 pct. frem mod 2030. Her kommer elbiler til at spille en nøglerolle. Derfor forventer jeg, at regeringen vil skabe tryghed og stabilitet om afgiftsniveauet for elbiler, så det igen bliver attraktivt at etablere nye ladestandere.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik