Tonstunge broelementer på motorvej midt om natten

Kæmpe broelementer til en over 200 meter lang gangbro skal natten mellem lørdag og søndag transporteres til Køge Nord Station

Seks 40 meter lange, 10 meter brede og op til 144 tons tunge broelementer skal natten mellem den 3. og den 4. juni transporteres fra Køge jorddepot til Banedanmarks byggeplads ved Køge Nord Station.

Med leveringen af elementerne til Køge Nord Station er vi kommet et skridt nærmere realiseringen af en af projektets mest iøjnefaldende konstruktioner

Jette Aagaard, projektdirektør

Stålelementene skal fragtes til byggepladsen så byggeriet af den 225 meter lange gangbro kan komme i gang.

- Med leveringen af elementerne til Køge Nord Station er vi kommet et skridt nærmere realiseringen af en af projektets mest iøjnefaldende konstruktioner, siger Jette Aagaard, projektdirektør for Den nye bane København-Ringsted i en pressemeddelelse.

Gangbroen består af seks Stålelementer som hver vejer mellem 108 og 144 ton. De tunge broelementerne bliver hejst op på særtransporterne lørdag aften kl. ca. 20.30 på Køge jorddepot og derfra bliver de fragtet videre.

 

Sådan kommer gangbroen til at tage sig ud når den bliver færdig Foto: Visualisering: COBE og DISIING + Weitling.

Det foregår i sneglefart

Tre særtransporter vil ad to omgange bevæge sig i sneglefart fra Køge jorddepot via Værftsvej og Lyngvej til motorvejen. Transporterne vil fra motorvejsrampe 32 køre ned på Køge Bugt Motorvejen og ind i et arbejdsområde som Vejdirektoratet har afspærret.

Transporterne vil køre i de to inderste spor af motorvejen i det afspærrede område og derfra direkte ind på byggepladsen på S-banesiden kort før afkørsel 31b via en åbning i autoværnet. 

Arbejdet er lagt i aften- og nattetimerne både af sikkerhedsmæssige årsager og for at være til mindst mulig gene for trafikanterne.

Særtransporterne er koordineret i samarbejde med beredskab, politi, Vejdirektoratet og Køge Kommune og de yderste spor vil være farbare, mens transporterne finder sted.

Spektakulært design

Køge Nord Stations design har høstet international anerkendelse for sit design. Ud over at blive nomineret til en MIPIN for "Best fotura project" har stationen været at finde på CNNs liste over de 12 mest spektakulære nye broer.
 
Bag stationens design står COBE og DISIING + Weitling i samarbejde med COWI, som i 2014 vandt projektet i en udbudt arkitektkonkurrence.

Køge Nord Station åbner når den nye bane København-Ringsted bliver taget i brug i slutningen af 2018.