Togspor til 10 millioner ligger ubrugt hen

Mellem 10 og 12 millioner kroner har en jernbaneforbindelse ind til Skandinavisk Transport Center, STC, kostet Køge Kommune. Den blev indviet i juni 2006 men har endnu ikke været brugt, skriver DAGBLADET Køge, tirsdag.

Meningen var at togsporene, der
skaber forbindelse til jernbanenettet mellem Næstved og Roskilde
over Køge, skulle give virksomhederne på STC mulighed for at
benytte godstog til transport.Direktør for STC, Thomas Elm
Kampmann, bekræfter at togsporene aldrig har været i brug. Han
forklarer, at der har været problemer med at finde en operatør,
der ville køre på sidesporet:- Samtidig med at vi indviede
togterminalen, ændrede Railion system, så de ikke længere ville
køre på små sidespor. Men vi arbejder med lys og lygte på at
finde en løsning. Vi skal nok få den brugt. Men problemet er, at
togsporet er for lille, siger Thomas Elm Kampmann.Railion
Danmark er den største transportvirksomhed indenfor
jernbanegods, og for at sidesporet kan blive brugt til at
transportere gods ind til STC, skal de stille et lokomotiv til
rådighed.Direktør for Railion Danmark, Stig Kyster-Hansen
pointerer, at virksomheden ikke har ændret system, men at de er
en privatejet virksomhed, og det skal kunne betale sig at køre
på et givent spor.- Vi vil gerne køre overalt. Men det spor er
så lille, at der ikke er så stor økonomi i at køre der, siger
Stig Kyster-Hansen. Der var ikke forud for byggeriet af
togsporet skrevet kontrakt med Railion Danmark om, at de ville
betjene sporet. Til gengæld bevilgede et enigt byråd i 2007
yderligere 20 millioner til at udbygge jernbaneforbindelsen. En
klausul for bevillingen var, at der skulle indgås bindende
forhåndsaftaler med en potentiel køber af arealerne ved
jernbaneforbindelsen og med Railion Danmark som godsoperatør.
Pengene fra bevillingen er endnu ikke blevet brugt.