Foto: Lorry

Togpendlere er utilfredse med erstatning

Den erstatning, som togpassagerer kan få, hvis togene er forsinkede, dækker langtfra generne, mener pendlere.

DSB slipper alt for billigt, når togene er forsinkede.
Det mener Michael Randropp, der er talsmand for pendlerne på Kystbanen.

Han er ikke imponeret over, at DSB i 2011 udbetalte i alt 25 millioner kroner i erstatning på grund af forsinkelser:
      - Sådan som tingene er strikket sammen i dag, har operatøren flere muligheder for at undgå at betale kompensation.

- Hvis vi havde en pendlergaranti, der dækkede 100 procent, så mener jeg, at DSB skulle have betalt fem til seks gange så meget, siger Michael Randropp.

Han er blandt andet utilfreds med, at DSB kan slippe for at udbetale erstatning, hvis de laver en nødkøreplan med 48 timers varsel.
     

Pendlertalsmanden synes heller ikke, det er i orden, at togene skal være forsinkede med mindst fem minutter, før man har krav på erstatning.

- Tre minutter ville være mere rimeligt. Dertil kommer, at mange passagerer slet ikke kræver erstatning, fordi de synes, systemet er for besværligt, siger Michael Randropp og tilføjer:

- Hvis erstatningssystemet var mere fair, så ville DSB blive presset til at levere et bedre produkt, og det er det, det hele handler om. Vi er ikke interesseret i at få erstatning, men i at togene kører til tiden.

At DSB udbetalte 68 procent mere i erstatning i 2011 end i 2010, kommer ikke bag på ham.
      - I 2011 leverede DSB et ringere produkt end i 2010, og det er ikke bare irriterende. Det er meget dyrt for samfundet og for miljøet. Kystbanen mistede på et år otte procent af kunderne, siger Michael Randropp.

Talsmanden for pendlerne på strækningen Glumsø-København, Jesper Røpke, kan heller ikke se en sammenhæng mellem den erstatning, pendlerne modtager, og det tab, forsinkelserne påfører dem.

- Det er så latterligt lille et beløb, at det er fuldstændig absurd. I forhold til, at man mister en halv eller en hel time på sit arbejde og bliver trukket i flekstid, er det svært at forholde sig til, at man får 125 kroner hver tredje måned i rejsetidsgaranti, påpeger han.